Anslutningar till bussarna ska vänta så länge det är möjligt – men de ska inte dra på sig egna förseningar. Det säger Izhak Dan som är kundservicechef på Arriva.

– Ska bussen vända i Älvnäs och har tio minuters väntetid där, ska man använda den tiden till att vänta på anslutningen. Men man ska inte äventyra returen.

Undantaget från den regeln är de bussar som har väldigt gles trafik, så som exempelvis linje 315 och 317. Då ska föraren vänta upp till 15 minuter och kolla med trafikledningen var den andra bussen är samt med passagerarna i den egna bussen. Förarna ska också kolla med sina passagerare för att se vilka som ska vidare med anslutningen.

– Man ska vänta så länge man kan och lite till. Men är en buss alldeles för sen så behöver vi lösa det på något annat sätt, för annars blir det fler förseningar på returresan. Det man försöker rädda på ena sidan blir till problem på andra sidan, säger Izhak Dan.

Fastnade i trafiken

Tappströmsbron fastnade för ett par veckor sedan. Att bussarna som var i Tappströmsgaraget när bron fastnade inte gick i trafik mellan Ekerö och Adelsö, berodde på att bussarna helt enkelt fastnade i trafiken när de skulle köra ut från depån.

– De kunde inte ta sig ut på Bryggavägen. Och om vi skulle få ut en buss ur depån så kunde den inte köra in på hållplatserna.

Den buss som kunde röra sig körde i skytteltrafik mellan Ekvägen och färjeläget på Munsö. Att åka över till Adelsö och trafikera ringvägen där bedömdes ta för lång tid.

– Den gick oregelbundet och utan tidtabell, men på det sättet kunde vi köra en del av de som skulle vidare ut på öarna. Vi hade 40 bussar som stod still under hela den tiden bron stod öppen.