Hur känns det?

– Jag är förbluffad, men jätteglad. Jag hade verkligen ingen aning! Det är kul, mina elever måste ha skrivit fina saker om mig.

Hur ska en bra lärare vara?

– Lugn och trygg. Du ska finnas på plats för att hjälpa till med allt möjligt och vara en bra vuxen. Självklart ska man ha en god ämneskunskap. Men det viktigaste är att man besitter en vilja att alla elever ska lyckas och att man inte ger upp.

Hur får man alla elever att lyckas?

– Man försöker hitta olika metoder att lära ut och krumelurvägar att lära in. En elev förstod till exempel inte varför man räknade ut arean av en triangel på ett visst sätt. Läraren sa "att man gör på det sättet." Men när läraren förklarade att en triangel är en halv fyrkant, det är därför du måste dela med två, då trillade polletten ner. Det gäller att förklara på nya sätt.

Hur är du själv som lärare?

– Jag är en väldigt tydlig ledare i klassrummet och konsekvent. Om man gör något fel måste det få konsekvenser, därför anses jag vara väldigt sträng, men kategoriskt rättvis. Jag gör ingen skillnad på eleverna.

Hur ska en bra elev vara?

– Nyfiken, vetgirig och gärna lite ifrågasättande. Då blir det bra diskussioner.

Vilka klasser har du nu?

– En sexa, en sjua och jag är mentor i en åtta.

Du har varit lärare i 20 år och Södervikskolan trogen. Hur skiljer sig läraryrket åt i dag mot när du började?

– I dag är vi, skolan och lärarna, snabba på att utreda eleverna för olika bokstavskombinationer. Men om en unge har jobbigt att läsa så får de lyssna på böckerna, om du har en annan som är som en studsboll får de springa ett varv runt skolan. Vi anpassar oss alltid efter eleverna, och försöker hjälpa på alla sätt som vi kan, för att de ska få lyckas.

– Klasserna är större nu och man är mer mentor än klassföreståndare jämfört med när jag började. Man måste var en god, trygg vuxen som de själva kan känna sig trygga med.