När SO-läraren Fredrik Bring skulle undervisa sina elever i den svenska stormaktstiden märkte han att många hade svårt att engagera sig. Det fick honom att fundera. Hur skulle han väcka barnens intresse för det avlägsna 1600-talet?

– Jag har alltid älskat berättande och har alltid arbetat med drama i min undervisning. Nu fick jag idén att låta eleverna själva spela olika roller. Det fungerade bra. De tyckte att det var roligt och blev mer delaktiga i lektionerna, säger han.

Får klä ut sig

De här var för fem år sedan. Sedan dess har Fredrik Bring utvidgat metoden. Eleverna får dramatisera händelser i framför allt i historia och religion, men också i samhällskunskap och geografi.

– De får spela allt från Gustav Vasa till Moses, och jag har skaffat en garderob som de kan använda för att verkligen gå in i rollerna. Allt passar inte att dramatisera, men mycket fungerar bara man har fantasi, säger han och tillägger:

– När barnen tycker att lektionen är rolig har de lättare att minnas.

Ger bra kunskaper

Fredrik Brings unika undervisningsmetod uppmärksammas nu av Stockholms stad. Nyligen utsågs han till Årets lärare, i årskurs 4–6.

"Med sitt sätt att berätta och iscensätta historierna tillsammans med sina elever, får han eleverna att delta aktivt i undervisningen och nå målen", står det bland annat i juryns motivering. Där betonas också att metoden  "gynnar elevernas kunskapsutveckling" och bidrar "till ämnesövergripande samarbete med kollegor och elever".

Metoden innefattar inte bara dramatik, betonar Fredrik Bring.

– Vi ser på pedagogiska filmer och jag skriver egna arbetshäften som eleverna får läsa. I dem finns också frågor som de ska svara på, berättar han.

Får 10 000 kronor

10 000 kronor är belöningen till Årets lärare. Fredrik Bring har redan bestämt vad han ska göra för pengarna.

– Jag ska köpa massor av böcker till mig själv, som är kopplade till mina ämnen. I dem ska jag leta efter historier att använda.