I dag har Arbetsförmedlingen tre kundtorg i länet, i Södertälje, Solna och Liljeholmen. Dit kan arbetssökande komma på spontana besök och till exempel få hjälp med digitala tjänster och aktivitetsrapportera.

Den 1 november flyttar all sådan drop in-verksamhet från Arbetsförmedlingens kontor till Statens servicecenter. Arbetsförmedlingskontoren blir kvar, men endast för bokade besök.

Statens servicecenter samlar de fyra myndigheterna Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. De riktar sig till äldre, nyanlända och andra som inte är så digitalt bevandrade.

Öppnar nytt i Liljeholmen

I dag finns åtta sådana statliga servicecenter i regionen, i Brandbergen, Hallunda, Kista, Sundbyberg, Norrtälje, Södertälje, Kungsholmen och på Regeringsgatan i city.

Samma dag som Arbetsförmedlingen flyttar in på servicecentren öppnar Statens servicecenter ett nytt kontor i Liljeholmen, på Liljeholmsvägen 22. Det blir det första i Stockholms södra stadsdelar.

–  Kontoret är ett jätteviktigt tillskott för att avlasta våra andra center och en viktig knutpunkt för södra sidan av stan, säger generaldirektör Åsa Lindh.

Hjälper med det digitala

Arton handläggare kommer arbeta i det nya kontoret i Liljeholmen.

– De kommer visa hur man använder myndigheternas e-tjänster på våra datorer. Tanken är att man ska kunna göra det själv sedan via sin egen enhet. Det kommer också vara möjligt att såväl ansöka som hämta ut id-kort, säger centrens regionchef Maria Uddin Åkeson.

Beslutet om förändringen fattades i juli 2019 och sedan dess har en successiv övergång från kundtorgen till landets servicecentrer gjorts. Men det är först nu förändringen görs i Stockholm.

Som vanligt kan man även i fortsättningen göra sina ärenden via förmedlingens e-tjänster.