Redan från parkeringen vid Husby centrum hörs musiken. Och går man mot Husbygårdsskolan hörs snart också glada barnröster som sjunger med. Väl inne i den japanska trädgården står tårta och grillad korv med pommes uppdukat, och kön med förväntansfulla elever ringlar sig långt in i byggnaden.

I dag är det nämligen fest på skolan, då en av lärarna fått utmärkelsen "Årets lärare i grundskolan", och ett av arbetslagen fått utmärkelsen "Årets arbetslag", i Stockholms stads årliga tävling bland de kommunala skolorna.

– Jag tycker verkligen det är helt rätt att de fick priset. Här har alla möjlighet att utvecklas, lärarna är väldigt engagerade och ger oss tillgång till den kunskap som vi förtjänar. Vi är jättestolta, säger Iris Vrebac, som går i åttan, där det prisade arbetslaget arbetar.

– Ja, och har man svårt för något eller kanske mår dåligt så fångas det upp och man får extra stöd direkt, tillägger klasskamraten Haidar Dastgir.

Vände utveckling

Arbetslaget som arbetar med åttorna fick ta emot utmärkelsen för sina insatser under förra läsåret. Då lyckades de bland annat vända en stökig miljö till en lugn och trivsam sådan, berättar Malin Loman, en av lärarna.

– Det var ett tag då många knappt orkade gå till jobbet, men tack vare ett bra samarbete oss personal emellan med pepp, stöd och konstruktiv kritik, samt uppföljningar, möten och täta dialoger med elever, föräldrar och skolledning, så lyckades vi få ordning på det, säger hon, och fortsätter:

– En sak vi hela tiden återkommer till när vi har diskussioner är även "vad är bäst för eleverna?". Det är vårt grundförhållningssätt, vilket jag tror har gjort väldigt mycket.

Arbetslagets elevassistent, Ayub Khan, tar alla elevers närvaro varje morgon. Om någon är borta utan att vara sjukanmäld kontaktas föräldrarna direkt.

– På så sätt skapar vi en bra närvaro i skolan, en tillit och en fin relation även med föräldrarna, säger Ayub Khan.

Att de blev årets arbetslag tror de även har mycket att göra med deras arbete under pandemin.

– Vi ställde om snabbt och hade en parallell undervisning, både digitalt och på plats. Vi lyckades fånga upp eleverna, vilket är väldigt viktigt, framför allt i områden med lite mer utmaningar, säger Malin Loman.

Årets lärare: "Allas pris"

Anna Rydberg började arbeta på Husbygårdsskolan för drygt 20 år sedan. Nu tilldelas hon priset som "Årets lärare i grundskolan".

– Det är roligt, men känns samtidigt lite förmätet – det här är ju inte mitt jobb på egen hand, utan all personal tillsammans. Vi arbetar i tajta team och vågar göra fel, vågar säga till och så har vi en lyhörd skolledning, säger hon.

Det viktigaste i hennes arbete är att alltid sätta barnen först, säger hon.

– Att de känner att de är det allra viktigaste och att man faktiskt ser varenda unge, vågar ställa krav och visar att man tror på dem – det är a och o.

Även Anna Rydberg beskriver den täta kommunikationen med föräldrarna som en viktig del av arbetet.

– Man ringer föräldrarna både om det hänt bra saker, eller om det är något man måste ta upp generellt, vilket skapar engagemang och fina relationer. Jag vill verkligen hylla våra fantastiska föräldrar, de gör så mycket för barnen, säger hon.