– Vad kan ni se för våld i den här bilden?

Det är eftermiddag på Knutbyskolan i Rinkeby, och läraren Michelle Parasiris håller upp en färgglad bild med ett motiv för några elever.

https://www.mitti.se/nyheter/valfragan-sa-vill-partierna-forebygga-vald-bland-unga/repver!5o30LX9xpbFM32KR88hDw/

– Jag ser en kille som utövar fysiskt våld mot en annan kille, och alla som är runt omkring är åskådare, säger Suleiman Ibrahim, som går i 5a.

– Är de aktiva åskådare eller bara åskådare, tror ni?, frågar Michelle.

– Bara åskådare, eftersom de bara står där. Några hade kunnat gå och hämta en vuxen, medan de andra hade kunnat stanna kvar och säga stopp, och fråga hur killen mår och om han är skadad, säger Nehal Husseini, från 4a.

Måste börja tidigt

På senare år har det rapporterats om att allt yngre barn dras in i kriminalitet och våldsamma miljöer, och att gäng rekryterar längre ner i åldrarna.

Stockholms stad erbjuder sedan 2015 högstadie- och gymnasieskolor att delta i det våldsförebyggande programmet Mentorer i våldsprevention, MVP (se faktaruta).

För ungefär ett år sedan blev de dåvarande fyrorna på Knutbyskolan den första klassen i Järva att arbeta med projektet Agera tillsammans. Ett liknande program, men riktat till mellanstadiet.

Lär sig om våld

Under en serie på 17 lektioner med färdigt metodmaterial får eleverna diskutera vad våld kan komma i för former, och lära sig hur man kan agera på ett bra sätt i samband med olika händelser.

Naima Yasin, klassföreståndare för 5a, säger att barnen har fått större insikt i vad som är rätt och fel, och att de blivit bättre på att säga till varandra sedan arbetet startade.

– Trots att vi mest jobbade med det förra året återkommer vi till begreppen de lärt sig och materialet nästan varje dag i olika situationer, det genomsyrar det mesta eftersom det är så viktigt i alla delar av vardagen. Man märker verkligen att eleverna har tagit det till sig.

Även kollegan Nagehan Pek, som har klass 5c, har märkt skillnad på sina elever.

– Det har skett en förändring i hur de ser på människor, de har en större acceptans för personer som sticker ut och inte följer normer. Just det här med små blickar och miner har de blivit så mycket bättre på, och att bjuda in till lek om någon är ensam.

Föräldrar har bjudits in

Även vårdnadshavare inkluderas i arbetet. I samarbete med Familjehuset i Rinkeby har skolan bjudit in till flera träffar, där föräldrar också får diskutera våld och normer, och hur man kan arbeta med det på hemmaplan.

– I början av arbetet fanns en viss skepsis, folk tänkte "men mitt barn är ju inte våldsamt", det var viktigt för oss att förklara och bemöta att Agera tillsammans mest handlar om att lära sig hantera vardagliga situationer på ett förebyggande sätt. Det har mottagits väldigt väl och det finns ett enormt engagemang bland föräldrarna nu, säger Il Zoo Kim Zung, kurator och kontaktperson för Agera tillsammans på Knutbyskolan.

Hon säger att det finns en generell oro om vad ens barn ska hamna i för umgänge, eller att de ska behöva bli åskådare till eller utsättas för våld.

– När man bor i ett område med den problematik som Rinkeby har är det en naturlig oro, så klart. Det kan vara bra att tillsammans diskutera både inre och yttre gränser; vad barnen får göra och vad de inte får göra, hur man ska prata kring normer och värderingar hemma, hur man kan samverka och både ha koll på sina egna och på varandras barn, säger hon, och fortsätter:

– Det här arbetet kommer fortsätta. Det är ett långsiktigt jobb både bland barn och vuxna, som på sikt kommer att göra stor skillnad, tror jag.