I går, söndag, kunde Roslagsbanan köra hela vägen upp till Kårsta i stället för att vända i kyrkbyn.

För att fira detta befann sig trafikregionalrådet Kristoffer Tamsons och kommunstyrelsens ordförande Parisa Liljestrand i fredags vid Vallentuna station.

– Det här är ett tillfälle att tacka Vallentunaborna för tålamodet, sa Kristoffer Tamsons. Det är alltid jobbigt när det stängs av och blir ersättningstrafik. Framför allt i sådana här tider.

Parisa Liljestrand tackade tillbaka.

– Vi är tacksamma att regionen ansträngt sig i sin planering och möjliggjort för flera men kortare avstängningar så att vi kan ha tåget igång på vintern. Vi vet att det varit besvärligt för alla som är beroende av tåget. Men det kommer att bli så himla bra när det är klart.

Arbetena med att lägga dubbelspår har inneburit breddning av banvallar, markförstärkningar och säkerhetsåtgärder. Till de senare hör att järnvägsövergången vid Vallentuna station gjorts om.

– Man har byggt en Z-formad chikan i stället för en rak övergång. Man tvingas att titta åt alla håll innan man korsar. Vi gör flera sådana saker längs Roslagsbanan, berättade Adam Edan, delprojektledare på SL för Vallentuna–Kårsta.

Det blir dock inte sista gången Kårstalinjen stängs av. Det blir en avstängning till på Kårstagrenen mellan juni och oktober nästa år.

I Bällsta kommer tågen inte att stanna i "motrusning" förrän till sommaren. Tåg som går mot Kårsta på morgonen och mot stan på eftermiddagen åker förbi.

Och innan det blir tätare turer måste hela projektet, som går på tio miljarder, vara klart. Då ska också de nya X15P-tågen vara i drift.

Tågen har börjat levereras till depån i Molnby och ska godkännas av Transportstyrelsen innan de kan sättas i trafik.

De nya tågen är fullt levererade 2023 eller 2024. Då, äntligen, blir det tätare turer.