Det är vardagseftermiddag i Liljeholmsgallerian. Lunchtimmen är just över och det är inget större flöde av kunder, i de butiker Mitt i besöker. Inne På Kappahl konstaterar butiksbiträdet Linn Persson att den första veckan med den nya pandemilagen är lugn.

– Härinne får man vara högst 75 personer och det är inget problem. Så många är det sällan, säger hon.

Linn Persson välkomnar den nya pandemilagen och tycker att kunderna generellt är bra på att hålla avstånd. För att underlätta för dem har reakläder spritts ut på olika platser i butiken, så att alla inte ska dras till samma ställe.

Men i andra butiker inne i gallerian har anställda helt andra upplevelser.

– Lagen är bra men alla tar den inte på allvar. När alla vill titta på samma vinterkläder blir det trångt. Då spelar det ingen roll att det bara får vara ett visst antal personer härinne, säger en butiksanställd som vill vara anonym.

– Jag får ofta be folk att flytta på sig och blir otrevligt bemött ibland. En del kunder blir också arga för att provrummen är stängda. Det känns respektlöst, fortsätter den anställda.

Minst 10 kvadratmeter

Den nya, tillfälliga pandemilagen trädde i kraft den 10 januari. Den innebär att bland annat sporthallar, gym och butiker måste se till att varje besökare eller kund har minst 10 kvadratmeter av den tillgängliga ytan. Vid ingången ska det finns skyltar om hur många personer som får vistas i lokalen.

Lagen är bra, tycker Mary Moukoko, som handlar mat på Willys. Det är ingen slump att hon är här vid halvtre-tiden.

– Så här dags känns det helt ok att handla. Jag undviker att handla mellan klockan fyra och sju, när det är rusningstid. Och jag handlar bara mat och apoteksvaror på plats, annat handlar jag online.

Mary Moukoko märker ingen större skillnad på människors beteende inne i matbutiken, jämfört med tiden före pandemilagen.

– Men jag har märkt att fler har börjat bära munskydd under den här veckan, säger hon.

Väntan på bokrean

I Akademibokhandeln råder lugn. Det gör det oftast i januari. Människor har köpt sina julböcker och inväntar bokrean i januari, förklarar butiksanställde Jimmy Pihl.

– Det vi pratar om här är hur vi ska hantera bokrean. Då brukar det bli tjockt i butiken. Vi vill förstås ha mycket kunder men vill samtidigt inte ha någon trängsel i år. Det är stressande både för kunderna och för oss, säger han.

I Akademibokhandeln finns separat in- och utgång och en snitslad bana vid kassan. För den som ändå är orolig rekommenderar han att handla i butiken via nätet.

– I går mötte jag till exempel en kund ute på Liljeholmstorget. Jag lämnade över tre anteckningsböcker som hon beställt via nätet och swishat pengar för. Det är en bra lösning, säger han.