Elsparkcyklarna beskrevs i ifjol som en rejäl sommarplåga i Solna. Staden började så småningom att samla in hojar som låg och skräpade i stadsmiljön.

Från politiskt håll togs i vintras beslut om en avgift för de företag som vill hyra ut elsparkcyklar på Solnas mark, cirka 100 000 kronor per år.

Sen försvann de.

För även om diskussioner förts med företagen Voi, Lime och Bird, finns inga avtal på plats. Men kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk (M) tycker att avgiften har uppnått önskad effekt.

– Elsparkcyklar är ett minimalt problem i dag. Bolagen förhåller sig till Solnas regler. Man kan hitta någon enstaka cykel här och där men det går inte att jämföra med förra sommaren.

Tror du inte folk tycker det är tråkigt att man inte kan få tag i hoj i Solna?

– Nej, fördelen med att det inte ligger och dräller elsparkcyklar, som det gjorde i somras och som det fortfarande gör i city, är större. Det tror jag många Solnabor gläds åt.

För hög avgift

Mitt i Solna har varit i kontakt med Voi som anser att Solnas avgift är "alltför hög" och att den riskerar slå undan benen på branschen.

https://www.mitti.se/nyheter/nu-ryker-de-felparkerade-elsparkcyklarna/lmtib!8980993/

"Utifrån rådande förutsättningar och med nuvarande avgiftsnivåer i Solna ser vi tyvärr inte heller det som motiverat för oss att verka där", skriver Vois presskontakt i ett mejl till Mitt i Solna.

Men Pehr Granfalk säger att staden har ett avtal på gång med en aktör. Och fler måste inte nappa.

– Jag tror det skulle räcka med ett företag, det skulle inte behövas fler i en liten kommun som Solna.

När avtalet är på plats ska uppställningsplatser ordnas.

När kan man plocka upp en elsparkcykel i Solna?

– Förhoppningsvis någon gång under sommaren.

Kör du själv elsparkcykel?

– Nej, men om det är så att de kommer att finnas på uppställningsplatser så ska jag prova, säger Pehr Granfalk.