Mannen som ringde i måndags eftermiddag och uppgav att han arbetade på Tele2 var allvarlig. Anna hade blivit utsatt för en id-kapning och med hjälp av hennes personnummer hade någon köpt varor­ för 40 000 kronor.

– Han berättade om en riktig buse som var eftersökt av polisen, säger Anna.

Nu gällde det att säkra hennes tillgångar, förklarade mannen i luren och kopplade henne till ”Caroline på SEB:s securityavdelning”.

”Caroline” var väldigt mån om att hjälpa Anna och ska ha pratat oavbrutet i en och en halv timme.

– ”Har du smycken hemma­?” frågade hon. ”Då ska du ta allt och lägga det i en necessär. Och då menar jag precis allt, klockan också”.

Anna, 85, blev lurad av bedragarna och blev av med smycken för hundratusentals kronor.

Anna, 85, blev lurad av bedragarna och blev av med smycken för hundratusentals kronor.

Johan Sjölund

Under samtalet fick Anna veta att ”Carolines” kollega ”Sofia” skulle möta Anna i porten, att ”Sofia” skulle ta med Annas smycken till SEB:s kontor på Stureplan där det finns bankfack. Anna kunde gå dit följande dag och kvittera ut en nyckel.

”Sofia” var enligt Anna mellan 25 och 30 år, hade munskydd på sig och en kappa­ med luva som hon hade­ uppdragen över huvudet.

– När jag var på väg upp igen började jag inse att det inte stod rätt till. Jag försökte ringa tillbaka på det nummer jag fått av dem – det såg ut som ett riktigt SEB-nummer – men rösten som svarade sa ”ingen abonnent” och då förstod jag att jag blivit grundlurad.

Hon ringde polisen direkt. Bedragaren hade fått med sig en ansenlig mängd smycken och värdesaker, bland annat tre ringar, ett stort guldhalsband och en klocka – alla med briljanter.

De uppskattas till ett värde av 250 000 kronor.

– Jag försöker tänka att det är en världslig sak, det är inte som att jag har blivit nerslagen.

Samtidigt är det inget som lämnar någon oberörd.

– Jag skrattade åt det först men senare var benen som spagetti, säger Anna.

Hon berättar att hon har rest och bott på många platser­ runt om i världen, och därför undrar hur hon kunde gå på bedragarnas bluff.

I efterhand är det så självklart, men det är lätt att vara efterklok, konstaterar hon.

– Det var något med rösterna, de lät så trovärdiga.

2022 ökade antalet bedrägerier mot äldre kraftigt. Inom Östermalms stadsdelsområde anmäldes inte mindre än 229 fall – vilket är mer än fyra gånger så många som året innan.

Martin Hultberg Tarantino, kommunpolis på Östermalm, har tidigare berättat att den här typen av bedragare ofta arbetar i par, och att både kvinnor och män är inblandade.

– De är otroligt skickliga. De är respektfulla och tillmötesgående och vet precis hur man ska föra sig för att inge förtroende. Ibland har de klätt ut sig för att se ut som exempelvis väktare eller­ banktjänstemän. Det är oerhört fult, sa han i somras.

Fotnot: Anna heter egentligen något annat.