Andats ut. För Mia Strandell som äger Äppelvikens bokhandel innebar pandemin ett uppsving i försäljningen. Foto: Christian Lärk

Ändrat beteende räddade deras företag

De trodde båda att pandemin skulle vara slutet. I stället gjorde Äppelvikens bokhandel sitt bästa resultat hittills och Bistro Bromma drog ekonomiska fördelar av gästernas ändrade beteende.

  • Publicerad 15:54, 17 jun 2022

Mia Strandell äger Äppelvikens bokhandel. När pandemin bröt ut 2020 undrade hon och många andra företagare med henne hur det skulle gå. Det var en lärorik period, säger hon nu.

– Jag var tvungen att ställa om ganska snabbt.

Omställningen bestod bland annat av att börjad leverera böcker hem till kunderna.

– Det var ganska körigt en period, jag hade hjälp av volontärer och skolungdomar som cyklade ut med böckerna till kunderna. Det var en fantastisk och solidarisk uppslutning.

2020/2021 visade sig bli de ekonomiskt bästa åren hittills för bokhandeln. I dag känner Mia Strandell att hon kan andas ut.

– Ja, det har jag gjort. I dag är jag mer orolig för att kunder ska åka in till stan och handla, jag hade gärna legat kvar på nivån som var under pandemin.

Take away lyckat koncept

Erik Fröderberg, som driver Bistro Bromma, såg också han pandemin som ett hot mot verksamheten.

– Den tanken hade vi, när det uppdagades vad det handlade om sa vi att vi får vara glada om vi kommer kunna betala räkningar och löner. Så illa blev det inte.

Brommaborna började i större omfattning att beställa mat för avhämtning.

– Innan pandemin hade vi inte så mycket take away, det var en av tjugo. Under pandemin ökade take away till åtta av tio.

– Det var onekligen en väldigt omtumlande period, vi fick ett otroligt stöd av alla som bor här, de handlade mer av oss. Avhämtning av mat ökade väldigt mycket, så mycket att det kompenserade bortfallet av besökande gäster.

Hur skulle du summera tiden under pandemin?

– Stökig och energikrävande för oss som arbetade, men positivt för företagsamheten.