Filmvisning och tillbehör

Mona Aksan är lärare för 4C och börjar lektionen med att berätta vad barnen ska få göra. De får titta på en kort introduktionsfilm, men de får inte se slutet av filmen. Det för att eleverna ska få se resultatet när de själva gör experimentet.

– Längst bak i salen finns tillbehör ni kan använda, och alla grupper får varsin ipad där ni ska dokumentera experimentet och göra en iMovie, säger Mona Aksan.

Labbpremiär

Alexandros Vlachogiannis säger att det är första gången han har gör ett kemiexperiment. Han sitter och klurar på vilken av måtten som motsvarar en tesked.

– Men jag är väldigt taggad. Vi har blandat ingredienserna, och så har vi haft någon slags alkohol i. Sen ska det vara fem droppar diskmedel i, men det är svårt att få det till exakt fem droppar, säger han.

Testa på själva

Evelina Karlsson säger att de fick lära sig lite om kemi förra veckan, men att de nu ska få testa på det själva.

– Man ska läsa instruktionerna och blanda i urea i behållaren. Sen ska vi doppa trädet i vätskan och vänta lite, berättar hon.

Själva trädet är gjort av några piprensare som snurrats ihop och sedan tejpats fast på en bit papper.

Att klassen använder sig av surfplattor på lektionerna är vanligt, och genom att dokumentera experimentet med bilder och videos kan eleverna visa upp vad de gjort för sina föräldrar.

Resultatet: Ett kristallträd!

När alla grupper har doppat sina träd i sin vätskeblandning, blir det ett oväntat resultat. Små kristaller har bildats på piprensarna, det ser nästan ut som snö.

– Jag fattar inte hur det kunde bli så, säger Evelina.

Nu ska träden få stå och torka i fönstren till nästa lektion. Alexandros är nöjd.

– Jag tyckte det var ganska roligt, men lite svårt. Jag trodde typ att piprensaren skulle lösas upp, men det gjorde den inte, säger han.