Installation. Elin Frendberg, mitt i det audiovisuella verket Panorama, curerat och sammanställt av musikproducenterna och systrarna Jenny och Cecilia Vaz. Foto: Pekka Pääkkö

Älskat och kritiserat – nu gör Fotografiska comeback

Fotografiska har sedan starten 2010 varit ett både älskat och kritiserat museum. Nu har museet för första gången bytt vd. Elin Frendberg är redo att låta museet återigen skaka om konstvärlden.

  • Publicerad 13:54, 18 jun 2021

Elin Frendberg möter oss utanför entrén till Fotografiska, vid den nyöppnade restaurangverandan.

– Visst är den nice? Utomhusupplevelser är viktiga, framför allt i år, förklarar hon.

Det har varit en märklig första tid som vd. Ett av Elin Frendbergs första beslut, när hon tillträdde i höstas under pandemins andra våg, var att stänga museet.

– Det var tvunget. Men det är sant som de säger, att sorgen är randig. Det har varit gas och broms, hopp och förtvivlan. Nu är vi snart på andra sidan, starkare än någonsin. Sommaren kommer bli magisk.

Pandemin tvingade Fotografiska till att hitta nya, tekniska lösningar, och gav tid att tänka över vägen framåt – och ordet som Elin Frendberg flera gånger återkommer till är "upplevelser".

– Vi vill driva fram nya format, fortsätta skapa audiovisuella utställningar, visa fler videoverk. Växla upp verksamheten med samtal, litteratur och musik i huset. Bli klimatpositiva. Utveckla utställningsformer som vi tidigare inte sett i Sverige.

Hållbart. Fotografiskas restaurang tilldelades förra året en grön stjärna i Guide Michelin. "Här kan vi erbjuda en helhetsupplevelse" säger vd:n Elin Frendberg. Foto: Pekka Pääkkö

Växer. Fotografiska öppnade 2010 på Stadsgårdskajen. I dag finns filialer i New York och Tallin. Nästa år ska de öppna även i Berlin. Foto: Pekka Pääkkö

Snabb succé

Fotografiska öppnade 2010. Bakom museet stod bröderna Per och Jan Broman, entreprenörer som blev lite av kultursvängens svarta får. Snabbt blev Fotografiska, med sitt folkliga anslag, ett museum på allas läppar.

– De kom helt i rätt tid, när foto började bli mer accepterat som konstart. De har gjort en fantastisk insats för att sprida fotointresset. Det är hatten av, bara för det, säger fotografen Mats Bäcker, som ställde ut på Fotografiska 2012.

– Jag kan i och för sig tycka att de ofta har ganska ytliga utställningar, lättsmält för en stor publik. Det kräver ingen förkunskap, och det är nog därför det är en sådan publiksuccé.

Det är en kritik som ibland lyfts mot Fotografiska. På kultursidorna rynkades det tidigt på näsan över hur kommersiella de var. Att de prints som såldes inte var numrerade. Att man satsade lika mycket på presentshopen och restaurangen. Att foton som ställdes ut var utskrifter, inte original.

Men det är i det breda tilltalet som Fotografiska har sin styrka, menar Elin Frendberg.

– Vi vill inte vara som andra museum, och bryr oss inte om några regler. Vi är ingen institution och är friare att röra oss mellan genrer. Vi vill skapa upplevelser vi tycker är relevanta, och jag ser ingen problematik i stå på flera ben.

Bildserie. I utställningen Meeting Sofie följer fotografen Snezhana von Büdingen 18-åringen Sofie som bor på en gård i Tyskland. Foto: Pekka Pääkkö

Stjärnskott. Fotografen Cho Gi-Seoks har en bakgrund inom mode. Hans utställning Coexistence hänger uppe till 28 augusti. Foto: Pekka Pääkkö

Uppretad bransch

Runt 2016 blossade en det upp en annan kontrovers. Fotografer pratade om att man i branschen inte vågade stöta sig med Fotografiska, av rädsla för att inte få ställa ut.

En som hördes då var Jessica Silversaga, som 2015 blev snuvad på sin utställning. Den blev i stället av våren 2019, och någon osämja tycks inte hänga kvar.

– Det var en fantastisk upplevelse. Jag är väldigt nöjd med hur vi tillsammans curerade utställningen, och att jag kände mig som en familjemedlem i sammanhanget. Alla kan göra misstag, och det mest beundransvärda för mig är att korrigera det och sedan få en fin upplevelse tillsammans.

Bildserie. Frank Ockenfels 3 utställning Introspection blir Fotografiskas stora återkomst efter ett år av restriktioner. I bild verken DB DEFO #1 2 3 (1997). Foto: Pekka Pääkkö

Kändisar. På Ockenfels porträttvägg hittas både svenskar som Lykke Li och Joel Kinnaman och namnkunniga amerikaner, som Susan Sarandon och Bruce Springsteen. "Människor är ett måste för mig", säger Elin Frendberg. Foto: Pekka Pääkkö

Tränad i huset

För två år sedan började Elin Frendberg som Sales & Relations Manager på Fotografiska. Hon anställdes av Jan Broman, som ville att hon skulle lära sig stället för att senare ta över rodret.

– Jag har varit ett fan av Fotografiska i alla år. Det var så lätt att tacka ja. Konst, magi, mat och event i ett, det är ett drömjobb.

Elin Frendberg kommer närmst från modebraschen, där hon jobbat med frågor som rör hållbarhet och digitalisering. Den kompetensen ska nu översättas till att förnya och förbättra Fotografiska.

Men först gäller det att få tillbaka besökarna. Något som ska locka dem hit är sommarens stora utställning, signerad Frank Ockenfels 3. Porträtt och foton på kändisar blandas med skisser och allehanda alster, grundat i populärkulturen.

– Det blir vår stora återkomst. Den representerar allt vi behöver just nu, människor, möten, konst och musik.

– Vi har haft tio framgångsrika år, och vi ska ha 100 till.

Skytteltrafik. I juli kommer Fotografiska ha en el-båt som fraktar besökare mellan museet och Nybrokajen. Foto: Fotografiska