Bron blir längre än en fullstor fotbollsplan och lika bred som längden på en olympisk simbassäng. Höjden varierar mellan en och sju meter. Foto: Läsarbild Skanska/Foster+Partners

Allt du vill veta om Slussens guldbro – frågor och svar

Vad är egentligen grejen med guldbron som ska till Slussen? Och varför byggs den inte i Sverige utan på andra sidan jorden? Var lugn – vi reder ut allt du behöver veta.

  • Publicerad 09:12, 25 feb 2020

Vad är guldbron?

  • Slussens nya huvudbro för gående, cyklar, bilar och bussar som förbinder Södermalm med Gamla stan.
  • Materialet är stål.
  • 140 meter lång, 45 meter bred, vikt cirka 3700 ton.
  • Höjden varierar mellan en och sju meter.
  • Byggs i ett stycke i Kina och transporteras via sjövägen till Stockholm.
  • Beställare är Stockholms stad genom entreprenören Skanska.

Vad har hänt?

Tillverkningen startade våren 2018. Bron lämnade Kina i början av januari 2020 lastad på fartyget Zhen Hua 33. Det skulle anlänt till Stockholm runt den 8 februari, enligt första prognosen. Senaste gissningen är att den anländer 11 mars till Tjärven, i yttersta skärgården, och kommer till i Slussen runt kl. 14 den 11 mars. Här kan du se var båten befinner sig just nu.

Varför är den försenad?

Transportfartyget har en speciell utformning på grund av brons storlek. Det är inte byggt för att klara höga vågor, då relingen ligger nära vattenytan och lasten vilar på pontoner. Den har därför i flera veckor tvingats vänta på att korsa Biscayabukten, mellan Frankrike och Spanien, som är ökänt för hårda vintervindar.

Varför byggs bron inte i Sverige?

Ingen svensk firma kunde bygga en så pass stor bro i ett stycke, enligt Skanska. Tre underleverantörer var med i slutstriden, två europeiska och en kinesisk. Den ena europeiska tillverkaren gick i konkurs, den andre ansågs för dyr. Den kinesiska tillverkaren CRSBG (China Railway Shanhaiguan Group) var bäst i pris, kvalité och tidsplan enligt Skanska. CRSBG är en av de största brotillverkarna i världen.

Bron är tillverkad här i Kina och har gjutits i ett enda stycke. Den slutliga färgen får bron på plats i Slussen. Foto: Skanska

Vilken miljöpåverkan har bron?

Vid upphandlingen har Stockholms stad inte ställt några miljökrav på tillverkning eller transport, utan bara på arbeten som görs i Slussen. Enligt uträkningar genererar transporten av bron lika mycket utsläpp som att köra en medelstor bil genom Sverige 3 500 gånger, eller flyga från Stockholm till New York 3 000 gånger. Transporten ska klimatkompenseras.

Hur ska bron sättas på plats?

I Saltsjön sänks fartygets däck ned under vattenytan. Bron flyter ut ovanför fartyget på pontoner. Bogserbåtar flyttar bron intill Stadsgårdsleden.

Steg för steg – så ska guldbron sättas på plats

Var ska man stå för att se den bäst?

Här finns en guide för den intresserade.

Här ska du stå för att bäst se guldlasten glida in

Vad händer med Stadsgårdsleden?

Stadsgårdsleden stängdes av för trafik 14 februari. Den öppnas igen 2 mars. Vägen stängs av igen när bron ska monteras, vilket blir en torsdagskväll till måndagsmorgon 19 till 23 mars.

Varför målas bron i guld?

Färgen är vald för att vara behaglig och harmoniera med husen runt om. Den är vid ankomst endast grundmålad och kommer få glänsande finish på plats. Ytan är lite kornig, för att smuts inte ska synas lika bra. Förhoppningen är att guldlystern bevaras i flera år.

Vem har ritat bron?

Bron är designad av arkitektbyrån Foster + Partners som bland annat har ritat nya Årstabron.

Hur mycket kostar den?

Runt 200 miljoner.

Kan man följa när bron lyfts på plats?

Ja, det kommer att vara synligt både från Stadsgården, Katarina-hissen och i viss mån från Gamla stan.

Hur länge beräknas bron hålla?

Runt 100-120 år.

När invigs den?

Guldbron öppnas för trafik hösten 2020.  Tidigare kommunicerades  24 augusti, men på grund av förseningen håller den prognosen inte. Hela nya Slussen är klar runt år 2025.


Källa: Stockholms stad, Skanska