Madeleine Holmström, kommunpolis i Österåker Foto: Stefan Källstigen

Äldre i Österåker lurade på hundratusentals kronor

Genom att systematiskt ringa och stressa äldre lurar "trevliga" bedragare till sig stora summor. Den senaste veckan har minst tre äldre i Österåker lurats på 200 000 och ännu fler utsatts för bedrägeriförsök.

  • Publicerad 07:15, 25 jan 2022

Man utnyttjar folks godtrogenhet

Förra fredagen (7/1) lurades en kvinna i 70-årsåldern i Österåker på 75 000 kronor.

Och i onsdags (12/1) lurades ett äldre par att swisha totalt 125 000 till bedragarna.

– Vi tycker att det här är helt förskräcklig brottslighet. Man utnyttjar folks godtrogenhet, säger Madeleine Holmström, kommunpolis i Österåker.

Vågen av telefonbedrägerier mot äldre i Österåker kom bara veckor efter att polisen och kommunen haft en stor informationskampanj mot just den här typen av brott.

Metoden innebär att bedragare kontaktar de äldre och påstår sig ringa från exempelvis inkassobolag, bank eller en myndighet. Genom att stressa och påstå att de kan hjälpa förmår de sina offer att swisha stora belopp eller logga in på sina bankkonton som då länsas av bedragarna.

– De är enormt skickliga och inger förtroende så det är inte konstigt att de lyckas lura folk.

Förutom de fullbordade bedrägerierna har ett tiotal andra äldre i kommunen anmält att de blivit utsatta för bedrägeriförsök de senaste dagarna.

Men polisen tror att mörkertalet kan vara stort.

– Det är viktigt att man anmäler även försöken. Det ger oss på polisen viktig information att jobba med, säger Madeleine Holmström.

Hon berättar också att många som utsatts mår dåligt efteråt, inte bara för att de bestulits på pengar.

– För många är det skamfyllt att man blivit lurad och många mår väldigt, väldigt, dåligt.

Händelserna i Österåker utreds nu centralt av polisens bedrägerisektion.

Telefonbedrägeri – ”vishing”

Går ut på att per telefon, med en uppdiktad historia, få offret att swisha pengar, ge ut koder eller logga in på sitt bankkonto.

Bedragarna låtsas ringa exempelvis från en myndighet eller bank och påstår att problem uppstått som måste lösas snabbt. Exempelvis kan det vara en påstådd skuld som måste betalas eller att man utsatts för bedrägeri.

Bedragarna utger sig för att vilja lösa ”problemet”, men lurar då i stället till sig pengar eller tillgång till offrets konto.

Källa: Säkerhetskollen.se/SFF

Visa merVisa mindre