– Den öppnade igår (läs: måndag 15/3, reds anm.), så det är helt nytt berättar Jonas Frisk, delprojektledare för Roslagsbanans utbyggnad.

Har du provgått?

– Det har jag gjort under hela bygget. Jag har åkt i hissarna och gått trapporna och över bron. Jag tycker den blev väldigt fin. Först kändes det lite udda med rött trä, men det blev rätt fint tycker jag.

Ingen invigning

Någon invigning blev det inte, på grund av coronapandemin, berättar Elin Elmér, kommunikatör på Region Stockholms trafikförvaltning:

– Vi får inte hålla några invigningar när det är pandemi, så det är rätt tråkigt. Vi har inga sammankomster.

Ombyggnaden av Åkersberga station har pågått i tre år och blev försenad med ett år på grund av trassel med en upphandling, men nu ser den ut vara i stort sett färdig.

Många förbättringar

Under arbetet har stationen fått ett tredje spår, en till perrong och nya tak längs perrongerna. Dessutom järnvägsbroar som gör att biltrafiken numera går under järnvägen mellan Rallarvägen och Sågvägen.

– Arbetet har rullat på bra och vi är glada att kunna lämna över stationen och bron till boende och besökare i området. Åkersberga station är nu en modern, säker och framtidssäkrad station, säger Jonas Frisk. 

Den nya gångbron gör att man obehindrat kan gå mellan Järnvägsparken och Åkersberga centrum och även kan ta sig till perrongerna.