En efter en trampar cyklisterna över den nya cykelbanan på Västerbron. De flesta håller sig på den 30 centimeter breda och lena delen av cykelbanan där underlaget ännu är detsamma som innan ombyggnaden.

– Det är bäst körbana där. Resten känns inte klart, säger Maria Jonsson som är på väg mot Kungsholmen.

Söderbon Joel Mörner tycker det är bra att cykelbanan har blivit bredare och att det är lite väl mycket klagomål från cyklister som tycker att det nya underlaget är gupp­igt och fullt av stenar som sticker upp.

– Jag cyklar ofta här och tycker det funkar skitbra. Och kolla mina däck, de är jättesmala. Varannan cyklist har ju elcykel och behöver ändå knappt trampa, så vad gnäller de om egentligen?

Solnabon Maria Calogeropulos tycker däremot att stenarna som sticker upp i cykelbanan förstör åkturen.

– Det är ganska jobbigt. Det rör sig hela tiden och hela cykeln vibrerar. Det inte är skönt att cykla här, man får ont i handlederna, säger hon.

Beslut dröjde

När problemen uppdagades uppgav staden att entreprenören snabbt och på egen bekostnad skulle slipa ner asfalten.

I tisdags var dock bara en mindre sträcka nedslipad. Skälet till förseningen är att staden velat avvakta med att bestämma om det är slipning eller någon annan åtgärd som krävs.

– Dels ville vi provslipa en yta och se att den håller en schysst standard, dels behövde beslutet förankras. Vi behöver yrka på rätt typ av åtgärd, säger Joakim Svensson, kommunikatör vid trafikkontoret.

Samma kväll beslutade man dock att slipa ner resten av banan. Själva slipningen av ytan tar cirka tre nätter.

Backa tillbaka

– Ett alternativ var att fräsa upp ytan och lägga om den, men det är en betydligt större åtgärd och därför blir det slipning i första hand.

Skulle man lägga om ytan skulle det innebära avstängningar för trafiken och projektet skulle försenas. Det är därför ett alternativ som staden vill undvika.

– Däremot får vi se vilka möjligheter vi har om slipningen inte håller bra kvalitet.

Entreprenören Dipart har sedan tidigare hänvisat alla frågor till Stockholms stad.

”Vi väljer återigen att hänvisa till staden då detta är en fråga som bör hanteras internt i projektgruppen innan någon uttalar sig.” skriver en företrädare i ett mejl till Mitt i.

På Västerbron är det gjutasfalt som lagts och enligt trafikkontoret är detta en beprövad metod som har blivit bra på andra broar. Men teorin är att stenarna har blandats ner i asfaltsmassan när denna har hunnit svalna för mycket.

Resultatet blir då att sten­arna inte sjunker ner tillräckligt mycket utan sticker upp.

Samma entreprenör utför just nu ett liknande arbete på Liljeholmsbrons cykelbanor. Misslyckandet på Västerbron gör att de där ska lägga en mindre sten i asfalten än man gjorde på Västerbron.

– Gör man det rätt spelar det ingen roll om stenarna är 4 eller 8 millimeter för då sjunker de ändå ner. Men som en extra säkerhetsåtgärd använder man lite mindre sten på Liljeholmsbron, säger Joakim Svensson.