Adrian Andersson är trots sin ringa ålder vd sedan flera år. Han utstrålar en tydlig självsäkerhet som känns genuin, och han är en van föreläsare. Ändå skälvde nerverna när han, i bara strumplästen, äntrade scenen för att ställa sig inför de fem drakarna – några av Sveriges främsta investerare.

– Det var supernervöst! Jag var helt själv och skulle göra pitchen, och det var i SVT:s stora studio. Att träffa dem är ett bra sätt att få sin idé testad. Men skulle de säga att den är totalt värdelös så skulle det vara jobbigt, det är i alla fall en miljon tittare, säger han.

Totalt värdelös är nu knappast Adrians affärsidé. Företaget han startade i slutet av 2019 har byggt en stor skolplattform och man har redan tagit in 7,5 miljoner kronor i externt kapital.

– Nu i höst ska vi ta in tio miljoner till. Men vi ligger under en miljard i alla fall, säger Adrian och skrattar.

En miljard blev den ungefärliga slutnotan för den oerhört hårt kritiserade skolplattform som Stockholms stad byggde.

– De hade samma grundtanke som vi, ett system som är en helhetslösning och sparar massor av tid för alla. Men de hade stora problem och jag såg att de tidigt överskred sin budget på en halv miljard kronor. Det blev startskottet för oss, säger Adrian.

Började sälja tidigt

Men vi backar bandet en aning. Ingen av Adrians föräldrar är företagare, så varifrån kommer hans driv när det gäller affärer?

Adrian tror att det kanske började med att han som liten sålde jultidningar och sedan kvällstidningar med viss framgång.

– Jag lärde mig sälj tidigt. Sedan startade jag och drev en Minecraft-community. Och vid 15 startade jag mitt första företag, mest för att testa.

Det började med en insamling till en klassresa. Trots säljtalang var det svårt att få folk att köpa salami och annat som alla andra klasser och idrottslag också sålde.

– Då tänkte jag att vi kunde sälja mobilladdare i stället. De har blivit en konsumtionsvara, som kakor. Men det fanns ingen bra leverantör så då startade jag företaget, la en order från Kina, och började kontakta skolklasser och idrottslag.

Ingen dum idé, att utgå från ett eget behov, men det hjälpte inte.

– Det var en för bred målgrupp och jag kunde inte marknadsföring då, så det blev fail. Pengarna tickade ut, men jag körde på tills de var slut efter ett år.

Konsultbolag växte snabbt

Adrian la ner företaget, men lät sig inte nedslås.

Han hade hittat en jämnårig kille som hjälpt till med företagets hemsida och de började konsulta inom IT. Och den här gången gick det betydligt bättre.

– Efter bara några månader fick vi ta in fler utvecklare och vi fortsatte att växa. När jag gick ut gymnasiet kunde jag jobba mer med det och omsättningen ökade – och det är bra vinstmarginaler inom IT, säger Adrian med ett leende.

I dag har Adrian lämnat det operativa i konsultbolaget, har anställt en vd och är bara kvar som ägare och styrelseordförande. I stället är det fullt fokus på Meitner, bolaget med skolplattformen.

– Själva plattformen är klar. Nu börjar säljarbetet, det jag tycker är kul.

"Finns inget mellanting"

Det handlar om ett långsiktigt arbete med offentliga upphandlingar och långa kontrakt på många miljoner kronor vardera.

– Antingen blir det stort, eller så brister det. Det finns inget mellanting. Men hittills har det gått bra, säger Adrian.

Han beskriver sig som rastlös och tänker redan framåt, mot nya idéer.

– På sikt kommer jag nog att lämna över Meitner till andra. Eller sälja?

Och då blir du ekonomiskt oberoende?

– Ja, det skulle jag troligen bli. Vad jag gör då vet jag inte. Kanske går jag in i sjukvården och digitaliserar den också!