Omsättningen av företag i Nackas hemtjänst är skyhög. Sedan 2010 har i snitt mer än ett bolag per år kastats ut pga allvarliga brister. Foto: Mitt i/Mostphotos

71 hemtjänstföretag har lämnat Nacka på tio år

Ruljansen på hemtjänstföretag i Nacka är stor. På tio år har avtal avslutats med 71 företag – skyhögt många fler än i jämförbara kommuner norr om Stockholm. 15 av företagen har tvingats lämna kommunen på grund av allvarliga brister.

  • Publicerad 05:30, 6 apr 2020

I januari briserade en skandal i hemtjänsten i Nacka. Företaget Ideal vård och service ertappades med omfattande fusk med kundbesök.

Bolaget valde självmant att bryta avtalet med kommunen, kort innan Nackas politiker skulle fatta beslut om avauktorisering. 85 Nackabor tvingades byta hemtjänstbolag.

Hemtjänsten i Nacka – rena karusellen

Trodde du att fallet var unikt? Så är det inte. Mitt i:s granskning visar att Nacka kommun har haft en skyhög omsättning av hemtjänstföretag – och att allvarliga brister är återkommande.

Sedan 2010 har 71 hemtjänstföretag lämnat eller tvingats lämna Nacka kommun. Detta kan jämföras med Järfälla och Sollentuna där åtta respektive sex företags avtal har avslutats under samma period. I Täby är summan en.

15 företag hade allvarliga brister

Av de 71 företagen i Nacka har majoriteten lagt ner på egen begäran, eller för att man saknat kunder under en längre period. Men 15 av företagen har stängts ner i området på grund av ”allvarliga brister i förhållande till auktorisationsvillkor”.

– Det har rört sig om allt från att man inte haft koll på hur man ska sköta sin ekonomi till kvalitetsbrister, säger Karin Teljstedt (KD), ordförande för äldrenämnden i Nacka.

Våra kontroll- och granskningsrutiner har gett resultat

Karin Teljstedt, KD

Fusket med Ideal vård och service dubbla kundbesök – mer än 100 fall – upptäcktes i Norrort innan de uppdagades i Nacka.

– Det började ju med att en kommun fick tips om att något inte fungerade, och då tog man tag i det. Vi hade gjort detsamma ifall vi fått sådan information. Det har ju rört sig om ekonomisk brottslighet som är väldigt svår att upptäcka, säger Karin Teljstedt (KD).

Karin Teljstedt KD, ordförande i äldrenämnden. Foto: Privat

Hon försäkrar att kommunen agerar vid misstanke om att något inte står rätt till. Inga klagomål från kunder kom in i det här fallet, hävdar hon.

– Våra kontroll- och granskningsrutiner har gett resultat. Vi kan se att hemtjänstanordnarna är på jämnare nivå nu och har förbättrat sitt kvalitetsarbete.

Har Nacka varit tillräckligt noga med kontrollen av vilka företag som släpps in i kommunen?

– Jag kan inte uttala mig om hur det var för tio år sedan, men i dagsläget har jag svårt att tro att det är några större brister. Jag har inte haft skäl att misstänka att Nacka inte granskar företagen som ska auktoriseras tillräckligt.

Vill förbättra utvärderingen

Däremot anser Karin Teljstedt att Nacka kan bli bättre på att utvärdera hemtjänsten.

– Jag vill ha ännu mer fokus på våra kunder. Hur man upplever omsorgen man får.

Hur tror du att den här ruljansen på hemtjänstföretag påverkar förtroendet för hemtjänsten?

– Självklart blir man upprörd när man läser om systematiskt fusk. Men bilden blir inte bättre av att man svartmålar hela branschen för att det är ett fåtal som inte är renhåriga.

Fakta

Så många hemtjänstföretag har lämnat kommunen

2010:

Inget företag avauktoriserades

2011:

22 st varav 4 på grund av allvarliga brister

2012:

6 st varav 1 på grund av allvarliga brister

2013:

5 st

2014:

1 st

2015:

15 st varav 4 på grund av allvarliga brister

2016:

14 st varav 3 på grund av allvarliga brister

2017:

4 st

2018:

5 st varav 3 på grund av allvarliga brister

2019:

2 st

2020:

1 st

(på egen begäran efter att ha ertappats med fusk)

 

Källa: Nacka kommun, äldreenheten
Visa merVisa mindre