Nya Skurubron nådde nyligen över Skurusundet och förbinder nu Skuru med Björknäs. Framfarten skulle ha firats med en premiärpromenad för pressen i måndags. Men snökaoset begravde planerna.

Kanske snöar Nackas och Värmdös hopp om att kassera avgifterna innan bron invigs i sommar också inne. I så fall får du betala fyra kronor varje gång du kör över tills två tredjedelar av bron – motsvarande 670 miljoner kronor – är betald.

Nacka kommun beslutade 2009 att ingå avtalet om broavgifterna med Trafikverket för att skynda på bygget. Men bron har som bekant blivit försenad flera gånger.

I augusti 2019 bad Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) i ett brev till den socialdemokratiskt ledda regeringen att slopa broavgifterna med anledning av alla förseningar.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Trafikverkets Helena Sundberg skakade hand 2019 när första spadtaget för Nya Skurubron togs.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Trafikverkets Helena Sundberg skakade hand 2019 när första spadtaget för Nya Skurubron togs.

Mattias Kamgren

Hänvisade till regionen

Dåvarande infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sa nej eftersom två tredjedelar av pengarna till nya Skurubron saknas om broavgifterna skippas. Han rekommenderade i stället Nacka att uppvakta Region Stockholm. Regionen kan nämligen bestämma att Skurubron ska prioriteras före andra trafiksatsningar i regionen som inte ingår i det nationella stamvägnätet.

”Öppna plånboken”

Trots att Moderaterna nu styr landet är Mats Gerdau (M) inte längre lika angelägen om att be regeringen att slopa broavgifterna.

– Socialdemokraterna drev ju hårt att Skurubron skulle in i den regionala länsplanen och nu är det ju sossarna som styr där så nu är det väl bara att öppna plånboken. Nu är det payback time!

Finns det något att förlora på att ta upp broavgifter med den nya regeringen?

– Nej, det gör det inte. Det är klart att jag kan ta upp den frågan. Men nu är det Östlig förbindelse som vi måste ha fram. Sedan får regionen hantera Skurubroavgiften, säger Mats Gerdau.

Har du kontaktat regionen?

– Jag har inte haft kontakt än, de tillträdde ju för ett par veckor sedan.

Socialdemokraterna i region Stockholm hänvisar frågor om länsplanen till Centerpartiet.

Skiftar fokus. När Socialdemokraterna satt i regering var Mats Gerdau (M) hårdnackad i sina krav mot infrastrukturministern att slopa broavgifterna. Nu när Ulf Kristersson är statsminister riktar han in sig på S-styrda Region Stockholm.

Skiftar fokus. När Socialdemokraterna satt i regering var Mats Gerdau (M) hårdnackad i sina krav mot infrastrukturministern att slopa broavgifterna. Nu när Ulf Kristersson är statsminister riktar han in sig på S-styrda Region Stockholm.

Johan Kristensen

”För lite pengar”

Infrastrukturregionrådet Gustav Hemming (C) är inte heller road av frågan. Han tycker att de statliga anslagen är för snåla.

Dessutom klubbade regionfullmäktige den 15 november länsplanen, där det står vilka trafiksatsningar som ska göras 2022–2033. I den står om Skurubron: ”finansieras av brukaravgifter”.

– Stockholmsregionen får alldeles för lite pengar i förhållande till vår storlek och våra behov att fördela i länsplanen, vilket den före detta infrastrukturministern (Tomas Eneroth) borde ha vetat. För övrigt fattade regionfullmäktige beslut om den nya länsplanen i veckan och det finns därför ingen möjlighet att göra en omprioritering de närmaste fyra åren, säger Gustav Hemming.

Carl Kangas (S), Socialdemokraterna, kommunstyrelsens ordförande i Nacka ger inte upp hoppet om att stoppa avgifterna.

Carl Kangas (S), Socialdemokraterna, kommunstyrelsens ordförande i Nacka ger inte upp hoppet om att stoppa avgifterna.

Pekka Pääkkö

Värmdös nya kommunalråd Carl Kangas (S) är också emot broavgifterna.

– Vi kommer att fortsätta att uppvakta regeringen och riksdagen. Jag förväntar mig att Värmdös samtliga partier är redo att kroka arm för Värmdöbornas bästa. Vi har en bred samsyn på att vi inte vill ha några avgifter på Skurubron.

”Helt orimligt”

Går inte avgifterna att stoppa vill han ha ett undantag för Värmdö.

– Det är helt orimligt att Värmdöborna ska betala för ett avtal som staten och Nackas politiker har ingått.

Han kan tänka sig att driva frågan i region Stockholm också men ser det som svårare eftersom regionen nyligen klubbade länsplanen.

– Vi har drivit frågan i regionen också men då ville inte Moderaterna i Värmdö backa upp det. Jag har inga som helst problem att uppvakta även regionens företrädare. Men bron är ju snart färdigställd och regionen tog ju nyligen finansieringsbeslut för väldigt många år framåt, säger Carl Kangas.

Mitt i har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för en kommentar.