Sommar- och vintergågata. En av de platser där biltrafiken prioriterats bort är Swedenborgsgatan. Från och med i år den gågata året om.
Foto: Simon Rehnström
Tillgången på p-platser är ofta en källa till debatt.
Hantverkare slår larm om att de inte kan ta jobb i innerstan då de inte har någonstans att ställa bilen. Förslaget på att ta bort 150 p-platser för att levandegöra Skeppsbron väckte starka reaktioner från grannar och näringsidkare.
När ett projekt innebär att p-platser försvinner från en plats brukar staden hänvisa till att de snarare flyttas runt – till garage eller närliggande gator.
https://www.mitti.se/nyheter/planerna-sprack-atta-parkeringsgarage-lagda-pa-is/repukl!RkAn8pq6ZeuTZ7sXSmjyw/
Inga exakta siffror
Enligt siffror från trafikkontoret finns i dag runt 37 000 parkeringsplatser på gatumark i innerstaden. Det system de använder kan inte få fram exakta siffror för tidigare år. Men en minskning har skett.
– Mellan tummen och pekfingret är det 5 000 parkeringsplatser som försvunnit de senaste tio åren, säger Josefine Mittermaier, enhetschef för parkering på trafikkontoret.
Uppskattningen är gjord utifrån undersökningar som görs av parkering i utvalda kvarter, för att staden ska få en bild av hur utvecklingen ser ut.
– Det främsta skälet till minskningen är att vi har omvandlat många gator, anlagt körfält för kollektivtrafik, byggt cykelbanor och breddat gångbanor. Även angöring går före parkering vid kantsten. Men det är inget unikt för Stockholm.
En fråga om prioriteringar
De senaste åren har parkeringsplatser och körfält för bilar omvandlats till cykelbanor, gångbanor och körfält för bussar runtom i Stockholms innerstad. Helt i enlighet med framkomlighets- och parkeringsstrategierna som klubbats i kommunfullmäktige.
– Det huvudsakliga syftet med strategierna är att ge plats åt andra än bilarna, och använda utrymmet på ett smartare sätt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
https://www.mitti.se/nyheter/de-vill-gora-det-lattare-hitta-p-plats/repuic!Om7c8@6BoqRAn8oiLm1VrQ/
Daniel Helldén: Stämmer inte
Men hur många parkeringsplatser som omvandlats till annat i innerstan råder det delade meningar om.
Att 5 000 p-platser försvunnit de senaste tio åren stämmer inte, menar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
– De siffrorna anger antalet parkerade bilar, och inte antalet parkeringsplatser. Över tid har antalet parkerade bilar blivit färre, samtidigt har antalet felparkerade bilar också minskat i samma utsträckning.
Det kan dock inte ensamt förklara minskningen, menar Josefine Mittermaier.
– Det kan vara en förklaringsmodell, men går vi tillbaka till 2007 visar siffrorna en minskning på 10 000 parkeringsplatser fram till i dag. Att färre parkerar fel är en del av det, men det beror också på gatuombyggnader som görs i linje med framkomlighets- och parkeringsstrategin.
https://www.mitti.se/nyheter/skulle-du-vaga-parkera-har/repudw!w@7DASHwGYyb6grYwObCxw/
Bristfälliga system
För att få en mer rättvis bild hänvisar Daniel Helldén till andra mätningar där trafikkontoret i stället räknat antalet parkeringsplatser.
– De visar att antalet p-platser i innerstaden legat ganska konstant på runt 35 000 under den här perioden.
Men de siffrorna är inte tillförlitliga, menar Josefine Mittermaier. Hon säger att det systemet bygger på uppskattningar och att det inte kan visa historisk data.
– Båda metoderna handlar om uppskattningar. Vi önskar att vi hade ett system för att exakt se antal och historik, men det har vi inte.
https://www.mitti.se/nyheter/da-stanger-strandvagens-parkering-annu-en-gang/repukd!JamGuGZ9UpRez94Yk25bTg/
Victor Malmcrona | Johan Sjölund
Antal p-platser i innerstan 2021
Siffrorna gäller p-platser på gatumark:
VasastanBoende/besöksparkering: 5 728
Endast besök: 264
Kungsholmen
Boende/besöksparkering: 7 184
Endast besök: 234
Södermalm
Boende/besöksparkering: 9 640
Endast besök: 849
Östermalm
Boende/besöksparkering: 11 121
Endast besök: 158
Gamla stan
Boende/besöksparkering: 194
Endast besök: 0
City
Boende/besöksparkering: 1 104
Endast besök: 62
Totalt hela innerstan: 36 838
Källa: Trafikkontoret
Så många har bil i Stockholms kommun
Personbilar i trafik, registrerade på fysiska personer:
2011: 170 6762012: 173 5762013: 177 0082014: 181 1762015: 184 9022016: 186 7532017: 187 9592018: 187 5492019: 186 930
För innerstan finns bara siffror för 2020. De visar att 57 520 av 355 189 personer hade bil.
Källa: Bilregistret, SCB. Bearbetat av Sweco.
Stockholm parkering...
... ansvarar för platser på tomtmark, likt i garage. De har även övervakningsansvar av vissa parkeringar utomhus.
Sammanlagt antal platser de ansvarar för, per år.
2014: 19300
2015: 19000
2016: 19000
2017: 17800
2018: 17600
2019: 17400
2020: 16600
Siffrorna är för affärsområde inre, vilket innefattar centrala Stockholm, Hammarby sjöstad samt parkeringshus i Globenområdet.
Källa: Stockholm parkering
Vi har byggt cykelbanor och breddat gångbanor
Sommar- och vintergågata. En av de platser där biltrafiken prioriterats bort är Swedenborgsgatan. Från och med i år den gågata året om.
Foto: Simon Rehnström
16 färre. När cykelbanan på Engelbrektsgatan vid Humlegården byggdes ersatte staden en del av de försvunna p-platserna genom att anlägga snedställda fickor på andra sidan gatan. Sammanlagt blev det 16 platser färre.
Foto: Pekka Pääkkö
Helle Knudsen, 60 år, gallerist på Kungsholmen. ”Det brukar ta en timme typ att hitta parkering här. Jag brukar åka kommunalt men har börjat ta bilen nu under pandemin. Jag hoppas att det lättar med restriktionerna efter jul så jag kan åka kommunalt igen."
Foto: Pekka Pääkkö
Angelica Nygren, Östermalm. "Det är svårt att hitta parkering och det har blivit värre med åren när man har tagit bort platser, till exempel vid Valhallavägen. Jag tycker inte att det är okej, jag har ju bil själv och behöver använda den. Som det är nu får man snurra runt länge för att hitta en parkering."
Foto: Pekka Pääkkö
Reinhold Lennebo, 67, Södermalm. ”Hur lätt det är att hitta parkering beror på hur dags man är ute. Jag har garage hemma, men att hitta plats i innerstan är omöjligt vissa dagar. Det märks att p-platserna minskat, men jag tycker det är okej. Ska jag in till stan en lördag tar jag cykeln. Stockholm har fantastisk kollektivtrafik och det är lätt att cykla.
Foto: Simon Rehnström
Tobias Renström, 36, Vasastan med mopsen Bill. Tobias hyr bil vid behov och tycker det är svårt att hitta p-plats. ”Men det är ännu svårare att tolka parkeringsregler. Jag hade bil en sommar och tror jag betalade mer i böter än vad bilen kostade. Det borde vara fler p-platser. När jag bodde i Frankrike så var det mycket mer liberalt var man kunde parkera. Man borde lätta på reglerna här.”
Foto: Simon Rehnström
Peter Malmsten, 67, Vasastan. Har ingen bil och inga åsikter om p-platser. Han tar sig fram via elcykel. "Bilisterna gör väl så gott de kan för att visa hänsyn mot cyklister. Cykelbanorna är dåliga. Örebro har mycket bättre cykelbanor".
Foto: Simon Rehnström
Effektivare transportsystem. På vissa platser får parkering ge plats åt lastning och lossning.
Foto: Simon Rehnström
Bussfil. Under den tid bussfilen vid Vasaparken på Odengatan gäller försvinner 40 p-platser till Vasastadsbornas förtret.
Foto: Arkivbild: Pekka Pääkkö