Barn som inte bemöts med respekt, får vänta länge på vård eller fått felaktiga besked. Under 2020 kom det in 438 klagomål som rör barn upp till 17 år till patientnämnden i Region Stockholm.

De har nu sammanställts i en rapport till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, som begärt in uppgifter om klagomål som gäller barnsjukvård från alla regioner i Sverige.

Anpassa efter barnen

Syftet är att förbättra kvalitén och patientsäkerheten, samt att se till så att vården anpassas efter barnens behov.

Vi får inte in stora mängder klagomål som gäller just barn. Vi tycker dock att ett klagomål som handlar om barn är ett för mycket, säger Steinunn Ásgeirsdóttir, förvaltningschef för patientnämnden i Stockholm, i ett pressmeddelande.

Brister i bemötande

En majoritet av klagomålen rör vård och behandling, och därefter kommer brister i bemötande och kommunikation. Barn som bollas runt mellan vårdgivare är inte heller ovanligt.

Och inom den psykiatriska vården är det inte sällan långa väntetider, så att barnets psykiska hälsa försämras ytterligare.

– I de ärenden vi fått in beskrivs bland annat möten med personal som saknar förståelse för, och kunskap om, barn med särskilda behov eller som inte har förmåga att kommunicera med barn som har funktionsnedsättningar, säger Steinunn Ásgeirsdóttir.

Mer personal

Det kommer också in förslag på förbättringar. Bättre kunskap om behandlingar, mer personal för kortare väntetider, lättare att få kontakt med vårdansvarig och mer individuell hänsyn är sådant som efterlyses.

Totalt kom det in 7 095 ärenden till patientnämnden under 2020.