Uppmaning. På ett 40-tal busshållplatser har SL satt upp lappar. Foto: Privat

40 hållplatser döms ut i Solna – "Säkerhetsrisk"

Flera busskurer står för nära vägkanten i Solna. Det gör att SL-bussar inte stannar intill hållplatserna, för resenärernas säkerhets skull.

  • Publicerad 07:15, 22 apr 2022

I planeringsarbetet var det ingen
som sa något
om placeringen

Under 2019 startade Solna stad arbetet med att byta ut alla busskurer, eller väderskydd som SL kallar dem, i staden. Ett år senare visade det sig att ett 20-tal av dem var utformade på fel sätt, något som Mitt i tidigare har rapporterat om.

Nu har trafikförvaltningen reviderat siffran – som fördubblats.

”Totalt är det cirka 40 väderskydd i Solna som inte är godkända säkerhetsmässigt för trafik av oss. De väderskydd som anses trafikfarliga trafikeras alltså inte av våra bussar utan har fått en tillfällig hållplatsstolpe strax intill” skriver Claes Keisu, pressansvarig på Region Stockholms trafikförvaltning.

Problemet är att avståndet mellan kuren och trottoarkanten är för litet, enligt trafikförvaltningen. Det gör att resenärerna riskerar att inte kunna backa undan när bussen ”sveper in” en bit över trottoarkanten.

”Resenären riskerar då att klämmas mellan buss och väderskydd” skriver Claes Keisu.

På grund av säkerhetsrisken har bussarna slutat stanna vid väderskydden. I stället stannar de vid en stolpe i närheten.

Nytt avtal

De drygt 40 väderskydden står på samma plats som de tidigare skydden gjorde menar David Nordin, stadsmiljöchef på Solna stad.

– I planeringsarbetet var det ingen som sa något om placeringen, säger han.

Bussväderskydden i Solna stad sköts av två företag, JCDecaux och Clear channel, som båda arbetar med reklam. Tidigare var det bara JCDecaux som skötte om kurerna men sedan 2019, då ett nytt avtal skrevs, är ansvaret uppdelat.

– För staden är de utbytta skydden inte förenat med några kostnader. Det är företagen som, i gengäld för reklamplatser i staden, sätter upp dem och tar kostnaderna, säger David Nordin.

Flyttade väderskydd

När Mitt i skrev om problematiken för två år sedan pratade David Nordin om att man tittade på möjliga lösningar för väderskydden.

– Några väderskydd fick vi helt enkelt flytta eftersom trafikförvaltningen ansåg att de lägena var allra värst. Vi gick med på att bygga om då det hade varit orimligt att behöva ställa in busstrafiken, säger han.

Det är vid stationerna Solna stadshus, Solnahallen och Armégatan som väderskydden har flyttats och vid den senare har även ett smalare väderskydd ersatt det gamla.

– Man ska vara pragmatisk när man löser det här. Man kan ha påstigning på en annan plats än vid väderskyddet, antingen längre fram eller bak. Smalare väderskydd är ingen lösning att föredra men ett alternativ, säger David Nordin.

Men ett 40-tal väderskydd är fungerar alltså fortfarande inte som hållplats.

– Vi tittar på några lösningar åt gången och har en dialog med Arriva och trafikförvaltningen om våra förslag på åtgärder.

Trafikfarliga. Det anser SL att ett 40-tal väderskydd i Solna är, säger Claes Keisu, pressansvarig på regionens trafikförvaltning. Foto: Pressbild