De senaste åren har varit tuffa för den som behöver åka med Roslagsbanan. När SL har byggt ut till dubbelspår har avstängningarna blivit många.
Några pågår bara i några dagar. Men en hel del varar i flera månader och de längsta i ett halvår.
"Vi stänger ju inte av för att jäklas"
På SL:s presstjänst förklarar Claes Keisu de senaste årens långa uppehåll i trafiken med Roslagsbanans utbyggnad.
– Vi har byggt station i Arninge och byggt fyrspår. Vi stänger ju inte av för att jäklas med någon, säger han.
Ibland beror avstängningarna på underhåll.
– Ska man byta växlar eller spår måste man stänga av. Samma sak om man ska ersätta kontaktledningar. Vi försöker att alltid göra det på sommaren, när färre drabbas. När det inte är skola och folk har semester minskar resandet till 30 procent mot vinterhalvåret.
För Hanif Sanai, 37, från Vallentuna blir det ändå knöligt.
– Det är irriterande med avstängningar så fort man är ledig. Jag önskar att det inte var varje år. Det har gått bra med ersättningstrafiken, men det tar längre tid och ibland påverkar det jobbet. Jag tror att de kunde haft bättre information om varför de stänger av.
Med dubbelspår kan turtätheten öka
Roslagsbanans resenärer kan ibland förvånas över att det körs korta tåg även i rusningen och att det då blir ont om plats.
Men SL har haft ont om tågvagnar och hoppas att det blir bättre när de nya X15p-tågen tas i drift.
De tar visserligen något färre resenärer än de gamla. Men med fullt utbyggda dubbelspår kan turtätheten öka.
– Rent tekniskt skulle det vara möjligt att köra med fyra tåg i timmen plus fyra snabbtåg i timmen, dock lite olika från olika stationer, säger Claes Keisu.
Om det verkligen blir så beror på hur snabbt de nya tågen kommer i trafik, hur många som vill resa med Roslagsbanan, hur mycket pengar politikerna vill lägga på en större tidtabell och hur många anställda Transdev, som kör tågen, kan avsätta.
I sommar stängs den igen
Men även om turtätheten ökar maximalt blir det också fortsättningsvis bara två avgångar i timmen från Kårsta, Ekskogen, Frösunda och Molnby (se faktaruta).
I sommar väntar den största avstängningen av Roslagsbanan på länge. I nästan två månader stängs all trafik av när spårövergångarna ska byggas om vid Frescati och en planskild korsning anläggas vid Enebyberg.
Samtidigt ska signalanläggningar underhållas och Eon och Roslagsvatten passar på att utföra arbeten i Täby och Åkersberga.
"SL tar inte Roslagsbanan på tillräckligt stort allvar"
Sebastian Stichel, professor i spårfordonsdynamik på KTH, vet mycket om tågtrafik. Inte bara eftersom han är specialiserad på rälsfordon, han reser också till jobbet med Roslagsbanan.
Han bor i Lindholmen i Vallentuna och under de senaste årens avstängningar har resorna förlängts med 30 minuter i varje riktning.
Han betonar att han som professor bara kan uttala sig specialiserat om fordon men tror samtidigt inte att SL tar Roslagsbanan på tillräckligt stort allvar.
– Hade det varit en bana med fler resenärer hade man kanske funderat på om det kunnat organiseras på ett annat sätt. Jag tror inte att man hade gjort likadant om det gällt pendeln. Om man ska stänga av så länge som man gjort kunde man ha passat på att bygga mer. Kanske hade man kunnat samordna bättre.
Louise Kristoffersson/ Maria Svensson
louise.kristoffersson@mitti.se
08-550 551 19
Alla avstängningar på Roslagsbanan 2010- 2022:
2010:
1/30-2/2 Galoppfältet–Österskär.
3/2-9/2 Åkers Runö–Österskär.
19/6-22/6 Täby kyrkby–Vallentuna. Vissa dagar var det även stängt fram till Kårsta.
25/6-22/8 Roslags Näsby–Viggbyholm.
17/7-24/7 Roslags Näsby–Österskär.
25/7-22/8 Åkers Runö–Österskär.
10/8-21/8 Visinge–Kårsta: Inkoppling av mötesstation Kragstalund. Med detta kunde 15-minuterstrafik införas till Ormsta.
2011:
19/11-10/12 Kragstalund–Kårsta. Då gjordes även bland annat spontning (avgränsning) för att kunna bygga bro över Angarnsvägen med trafik på befintligt spår.
2012:
22/6-9/9 Kragstalund-Kårsta. Då gjordes även arbeten med dubbelspår mellan Kragstalund–Vallentuna.
3/11-4/11 Stockholms östra–Roslags Näsby.
2013:
29/6-30/6 Vallentuna–Kårsta.
Mellan maj till och med oktober: sträckan Djursholms Ösby- Roslags Näsby avstängd med kortare pauser.
6/7-14/7 Stockholm Ö–Roslags Näsby, underhållsarbeten.
2014:
24/2-19/6 Rydbo–Österskär.
20/6-11/10 Hägernäs–Österskär.
20/6-31/12 Roslags Näsby–Kårsta. Då gjordes även dubbelspårsbygge mellan Visinge–Täby kyrkby. Kragstalund–Vallentuna.
2015:
1/1-11/1 Roslags Näsby–Kårsta. Då gjordes även dubbelspårsbygge mellan Visinge–Täby kyrkby. Kragstalund–Vallentuna
12/1-9/2 Täby Kyrkby–Kårsta. Under samma datum gjordes även arbeten med dubbelspår mellan Kragstalund-Vallentuna.
19/6-7/11 Stockholms östra-Universitetet. Under samma datum gjorde man även kapacitetshöjning vid Östra station.
19/6-8/11 Djursholms Ösby–Näsby Park.
2017:
7/1-8/1 Djursholms Ösby–Kårsta/Österskär.
9/1-22/6 Roslags Näsby-Kårsta avstängd. Då gjordes även ombyggnad av Roslags Näsby station samt dubbelspår Roslags Näsby–Visinge.
23/6-19/8 Djursholms Ösby-Kårsta/Österskär. Då gjordes även dubbelspår mellan Roslags Näsby–Visinge.
20/8-9/12 Roslags Näsby–Österskär.
18/11- 19/11: Djursholms Ösby–Tibble.
2018
30/3-2/4 Stockholms Östra–Roslags Näsby/Djurshoms Ösby/Näsbypark.
22/6-8/12 Viggbyholm–Österskär.
2019
17/4-18/4 Åkers Runö–Österskär.
19/4-22/4 Djursholms Ösby–Kårsta/Österskär.
2020:
18/5-6/6 Vallentuna–Kårsta (kvällar).
10/6-12/12 Täby kyrkby–Kårsta. Då byggdes även bland annat: tre nya broar över vägar mellan Täby kyrkby och Kragstalund. Anslutningsspår av ny fordonsdepå mellan Ormsta och Lindholmen.
6/8- 15/8 (Åkers Runö)–Österskär. Spår över en ny bro och säkerhetsåtgärder, bland annat ljud och ljussignaler.
2021:
8/2-25/6 Lindholmen – Kårsta (kvällar). Under nätterna provkördes även de nya tågen på sträckan.
25/6-16/10 Täby Kyrkby–Kårsta. Då gjorde även färdigställande av dubbelspår Täby kyrkby–Kragstalund. Ny mötesstation i Frösunda byggdes. Samt trafikåtgärder mellan Lindholmen–Kårsta.
17/10–11/12 Lindholmen–Kårsta.
24/7–28/7 Totalavstängning hela Roslagsbanan. Förstärkning av kontaktledningen för nya tåg bland annat.
29/7–30/7 Djursholms Ösby–Näsby Park.
2022:
24/6- 13/8 Kommer hela banan vara totalavstängd. Detta på grund av ombyggnation av järnvägsövergångarna vid Frescati och Portvägen i Enebyberg. Det byggs nya planskilda korsningar och vid Enebyberg tillkommer en extra gångtunnel.
Siffrorna är en samanställning av de avstängningar på Roslagsbanan som investeringsprojektet Roslagsbanans utbyggnad orsakat.
Samt de arbeten som skapat avstängningar som trafikavdelningen, som ansvarar för själva tågdriften på Roslagsbanan gjort. Där ingår avstängningar som inte är relaterade till investeringsprojektet. Banunderhåll utförs alltså inte av investeringsprojektet.
Fakta: SL
Turtäthet med nya x15p-tågen
Två tåg i timmen:
Kårsta, Ekskogen, Frösunda och Molnby.
Fyra tåg i timmen:
Lindholmen, Bällsta, Visinge och Ensta.
Österskär, Åkers Runö, Täljö och Rydbo samt Enebyberg, Djursholms Ekeby och Bråvallavägen.
Näsbypark, Näsby allé, Lahäll, Altorp, Östberga, Vendevägen och Stocksund
Åtta tåg i timmen:
Ormsta, Vallentuna, Kragstalund, Täby Kyrkby och Tibble.
Åkersberga, Arninge, Hägernäs, Viggbyholm, Galoppfältet och Täby centrum.
Djursholms Ösby.
16 tåg i timmen:
Roslags Näsby.
20 tåg i timmen:
Mörby och Universitetet.