De senaste åren har varit tuffa för den som behöver åka med Roslagsbanan. När SL har byggt ut till dubbelspår har avstängningarna blivit många.

Några pågår bara i några dagar. Men en hel del varar i flera månader och de längsta i ett halvår.

"Vi stänger ju inte av för att jäklas"

På SL:s presstjänst förklarar Claes Keisu de senaste årens långa uppehåll i trafiken med Roslagsbanans utbyggnad.

– Vi har byggt station i Arninge och byggt fyrspår. Vi stänger ju inte av för att jäklas med någon, säger han.

Ibland beror avstängningarna på underhåll.

– Ska man byta växlar eller spår måste man stänga av. Samma sak om man ska ersätta kontaktledningar. Vi försöker att alltid göra det på sommaren, när färre drabbas. När det inte är skola och folk har semester minskar resandet till 30 procent mot vinterhalvåret.

För Hanif Sanai, 37, från Vallentuna blir det ändå knöligt.

– Det är irriterande med avstängningar så fort man är ledig. Jag önskar att det inte var varje år. Det har gått bra med ersättningstrafiken, men det tar längre tid och ibland påverkar det jobbet. Jag tror att de kunde haft bättre information om varför de stänger av.

Med dubbelspår kan turtätheten öka

Roslagsbanans resenärer kan ibland förvånas över att det körs korta tåg även i rusningen och att det då blir ont om plats.

Men SL har haft ont om tågvagnar och hoppas att det blir bättre när de nya X15p-tågen tas i drift.

De tar visserligen något färre resenärer än de gamla. Men med fullt utbyggda dubbelspår kan turtätheten öka.

– Rent tekniskt skulle det vara möjligt att köra med fyra tåg i timmen plus fyra snabbtåg i timmen, dock lite olika från olika stationer, säger Claes Keisu.

Om det verkligen blir så beror på hur snabbt de nya tågen kommer i trafik, hur många som vill resa med Roslagsbanan, hur mycket pengar politikerna vill lägga på en större tidtabell och hur många anställda Transdev, som kör tågen, kan avsätta.

I sommar stängs den igen

Men även om turtätheten ökar maximalt blir det också fortsättningsvis bara två avgångar i timmen från Kårsta, Ekskogen, Frösunda och Molnby (se faktaruta).

I sommar väntar den största avstängningen av Roslagsbanan på länge. I nästan två månader stängs all trafik av när spårövergångarna ska byggas om vid Frescati och en planskild korsning anläggas vid Enebyberg.

Samtidigt ska signalanläggningar underhållas och Eon och Roslagsvatten passar på att utföra arbeten i Täby och Åkersberga.

"SL tar inte Roslagsbanan på tillräckligt stort allvar"

Sebastian Stichel, professor i spårfordonsdynamik på KTH, vet mycket om tågtrafik. Inte bara eftersom han är specialiserad på rälsfordon, han reser också till jobbet med Roslagsbanan.

Han bor i Lindholmen i Vallentuna och under de senaste årens avstängningar har resorna förlängts med 30 minuter i varje riktning.

Han betonar att han som professor bara kan uttala sig specialiserat om fordon men tror samtidigt inte att SL tar Roslagsbanan på tillräckligt stort allvar.

– Hade det varit en bana med fler resenärer hade man kanske funderat på om det kunnat organiseras på ett annat sätt. Jag tror inte att man hade gjort likadant om det gällt pendeln. Om man ska stänga av så länge som man gjort kunde man ha passat på att bygga mer. Kanske hade man kunnat samordna bättre.