270 klagomål på gröna linjens byggkaos
I dag återvänder många till jobbet och trängseln är tillbaka i kollektivtrafiken. Men de som reser med gröna linjen söder om stan får räkna med längre restid mellan Skarpnäck/Farsta strand och Gullmarsplan även denna vecka. – Vi vill tacka resenärerna för deras tålamod, säger Christian Hoffmann på SL.
- Nyheter
- Publicerad 16:45, 17 aug 2018
Under den här veckan utförs de sista delarna av underhållsarbetet på tunnelbanans gröna linje söderut som startade i juni.
Hur har det fungerat på gröna linjen mot Skarpnäck och Farsta strand under sommaren?
– Det var lite stökigt i början av avstängningen. Vid bytet vid Gullmarsplan blev det köbildning. Men efter tre-fyra dagar började resenärens förstå hur de skulle göra och hittade andra resvägar så att det började flyta på bättre, säger Christian Hoffman, pressekreterare på SL.
Har det gått bättre eller sämre än befarat?
– Det har gått ungefär som vi har tänkt.
Idag började många jobba igen. Hur har läget varit?
– Det har gått bra idag, vi har en känsla av att resenärerna vet hur de ska resa nu och att de som kan ta alternativa resvägar har gjort det.
Har ni fått många klagomål?
– Vi har fått cirka 270 klagomål just på det här arbetet, från 11 juni fram till nu. Men arbetet påverkade ju väldigt många resenärer så vår uppfattning är att det är förhållandevis få synpunkter.
Vad har de främst klagat på?
– Arbetet är ju inte helt klart än, så vi har inte sammanställt det än, men många har synpunkter på att det har tagit längre tid. Vi upplever att resenärerna har haft bra tålamod och att de har haft ett bra bemötande mot vår personal på plats.
Tågen beräknas gå som vanligt igen från och med nästa måndag.