En drive through-teststation i Stockholms läns.

1 500 stockholmare fick fel provsvar

Tusen stockholmare som gjort covidtest på drive in-stationer de senaste tre veckorna har fått negativt provsvar som inte är tillförlitligt på grund av ett fel på testet. I själva verket hade större delen pågående covid-infektion, skriver Region Stockholm i ett pressmeddelande.

  • Publicerad 07:14, 20 nov 2020

Regionen har upptäckt fel på provtagningsaterialet som använts på drive in-stationer och på vissa håll inom vården. Felet har gjort att testen blivit mindre känsliga. Nu tros omkring 1 500 stockholmare ha fått negativa provsvar som är felaktiga.

Men regionen har inte kunnat identifiera vem som fått felaktiga provsvar.

Det felaktiga testmaterialet har använts mellan 26 oktober till 17 november vid de här nio drive-in stationerna i länet:

• Lidl/Fruängen

• Ekvallens ishall/Gustavsberg

• Torvalla IP/Haninge

• Gamla ambulanshallen/KS Solna

• Segeltorpshallen/Segeltorp

• Norrtälje

• Eriksbergsskolan/Sollentuna

• Södertälje IP

• Stockholmsmässan/Älvsjö.

Har du testat dig på någon av de här stationerna under den perioden kan du alltså ha fått ett felaktigt negativt svar. Om du däremot fick ett positivt svar så kan du lita på det.

– Det är allvarligt att materialet visade sig ha fel men samtidigt bra att det upptäcktes i kvalitetsgranskningarna som görs, säger chefläkare Elda Sparrelid och påminner om att det är viktigt att strikt följa de regler som finns och alltid isolera sig så länge man har minsta symtom på sjukdom.