Glad. Daniel Källenfors är positivt överraskad av kameranyheten. Foto: Moderaterna/Mostphotos

100 kameror på Lidingöbanan

SL ökar sin kamerasatsning rejält. I anslutning till Lidingöbanan monteras 100 kameror upp. Syftet: öka tryggheten. – Kommer att göra stor skillnad, säger Daniel Källenfors (M).

  • Publicerad 12:13, 15 dec 2020

SL har i dag drygt 22 000 kameror uppsatta i kollektivtrafiken – nu ska det bli många fler. I somras ändrades tillståndskraven för kameraövervakning, där kollektivtrafiken undantogs, vilket gör att SL kan sätta upp kameror utan att ansöka om tillstånd.

Tidigare har det talats om cirka 1 000 nya kameror från SL:s sida. Men i den upphandling som nu ska klubbas i trafiknämnden handlar det om drygt 1 800 nya kameror, där platser med mycket resenärer eller många incidenter ska prioriteras. Det kan bland annat handla om entréer eller gångtunnlar i anslutning till stationer. En del kameror är tänkta att ersätta befintliga, men den större delen är för helt nya platser.

100 av dessa kameror hamnas i anslutning till Lidingöbanan, vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer.

– Härligt! 100 trygghetskameror kommer göra stor skillnad för att säkerställa Lidingöbornas trygghet och motverka brottslighet i kollektivtrafiken på Lidingö, säger Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande på Lidingö.

Han är positivt överraskad.

– 100 kameror var till och med fler än jag vågat hoppas på, säger han.

Lidingö stad har en längre tid legat på regionen för att få fler kameror kring Lidingöbanan.

Även trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är nöjd. Han beskriver satsningen som "historisk".

– Nu kan vi göra en bredare satsning där vi på allvar täpper till de blinda fläckarna som vi vet finns, men där vi på grund av lagen tidigare inte kunnat jobba med trygghetskameror, säger han.

Med fler kameror, kommer ni också rekrytera fler som ska sköta dessa?

– Ja, det har vi redan börjat ta höjd för. Vi har steg för steg utökat vår trygghetscentral och utökat antal ordningsvakter, trygghetsvärdar och biljettkontrollanter på senare år. En kamera som inte är kopplad till en central blir bara en kamera.

Både du och SL är noga med att använda uttrycket trygghetskameror och inte övervakningskameror, varför då?

– Jag har alltid sagt trygghetskameror, för det är det som kamerorna syftar till. Andra kanske har de för övervakning men vi använder våra kameror för att öka tryggheten.

Här blir det också kameror

Busstrafiken

500 kameror. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer.Exempelvis: Jakobsberg, Danderyds sjukhus, Liljeholmen och Gullmarsplan

Tunnelbanan

180 kameror för komplettering. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer.

Tvärbanan

200 kameror. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer. Exempelvis: Gullmarsplan, Alvik och Årstaberg.

Sjötrafiken

30 kameror. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till bryggor. Exempelvis: Allmänna gränd och Slussen
 

Lidingöbanan

100 kameror. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer.Exempelvis: Ropsten.


Nockebybanan

35 kameror. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer.


Spårväg city

80 kameror. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer.


Roslagsbanan

400 kameror. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer. Exempelvis: Stockholms östra, Vallentuna, Åkersberga och Kragstalund


Saltsjöbanan

120 kameror. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer. Exempelvis: Fisksätra, Igelboda och Neglinge


Pendeltåg220 kameror vid stationer som är utan kamera idag. Vid entréer och i gångtunnlar i anslutning till stationer.
 

Totalt:1865 kameror

Källa: Trafikförvaltningen/Moderaterna Region Stockholm

Visa merVisa mindre