Ada Berger och Matar. Foto: FALKUGGLA

Matar tar parkour till Dramaten

Allt är möjligt i den palestinske världsstjärnans Ahmed Matars värld. Att fly från Ghaza. Att hoppa från ett åtta meter högt hus. Och en pjäs om parkour på Dramatens scen.

  • Publicerad 10:30, 22 maj 2022

Han lättar. Han flyger. Han svävar fram. Nej, ord kan inte göra Ahmed Matars hopp rättvisa. De måste ses. Det var också så det hela började.

Unga Dramatens konstnärliga ledare, Ada Berger, var på sonens parkourträning i en gymnastiksal i Vasastan och trodde att hon såg fel. Två år senare i ett litet rum i Dramatens chefskorridor på Nybrogatan säger hon:

– Det var som trickfilmat. Ingen kan hoppa så långt, inte utan sats i alla fall. Jag försökte få de andra föräldrarna att reagera: Såg ni? Det var som om ingen hade märkt det.

Hon såg inte fel. Hon såg Matar.

I dag jobbar Matar som parkourlärare på skolor runt om i Stockholms län. Han tränar barn i att hoppa, men även i att tänka stort. Att varken låta hjärna eller kropp begränsa dem.

Hans parkourresa inleddes emellertid i den palestinska sanden bland murar och ruiner vid nio års ålder. Hopp som skulle bli längre, högre och mer spektakulära. Hopp som skulle göra honom till en av världens bästa – och så småningom ta honom till Sverige.

Efter att Adas son börjat youtuba Matar fastnade hela familjen för filmerna.

– I något av klippen berättade du din historia om flykten från Ghaza. Det som brände till hos mig var att du pratade om den fysiska förmågan översatt till mental färdighet. Att man genom att så dedikerat träna på något så länge kan se sätt att ta sig över hinder. Det är en så spännande metafor, säger hon.

Unga Dramatens konstnärliga ledare, Ada Berger och Ahmed Matar. Foto: Leonard Stenberg

Föreställningen Exit Parkour handlar om Matars liv och är en blandning av skådespeleri, dans – och parkour. Ensemblen består av fyra skådespeIare och två dansare. Även Matar dansar. I Ghaza gjorde de ibland koreograferade shower, så steget är inte lika långt som ett Matarhopp.

– Det här är en ny utmaning för mig, att prata på scen och prata högt – på svenska. Jag visste inte ens vad Dramaten var. Jag kunde inget om teater. Jag googlade… ah, det är den fina byggnaden, säger han med ett skratt.

Ada poängterar att en viktig del av berättelsen är att Matar inte kan återvända.

– Du har behövt välja friheten före hemmet. Apropå vilken värld vi lever i just nu, med många människor i liknande situation.

Matar nickar allvarligt och tillägger:

– När jag pratar om mig själv pratar jag om alla palestinier – och ukrainare.

Den rörelse Matar var med och startade har vuxit sig stark. Fler än 500 barn och ungdomar i Ghaza ägnar sig nu åt parkour.

Efter flykten för sex år sedan drömde Matar om att bygga en hall där hans vänner – och barnen – skulle kunna träna säkert. En dröm som förverkligades härom året när en stor energidryckstillverkare gjorde en dokumentär om honom och sedan hjälpte till att ordna finansiering av bygget.

Nästan varje dag pratar han med familjen i Palestina. Då ber hans mamma honom visa sitt ansikte och sina knän. Kanske en kvarlevande oro efter en trippelvolt från fem meters höjd som gav honom en rejäl hjärnskakning när han var tolv.

Även om Matar numera inte gör något han inte är säker på är det lätt att förstå den moderliga omtanken. I augusti förra året gjorde Matar till exempel världens högsta hopp från en åtta meter hög byggnad i Solna.

– Familjen är stolta över vad jag gör, de tror på vad jag kan åstadkomma, säger han.

Var han än landar lär han landa på fötterna.

Världens högsta hopp från en åtta meter hög byggnad i Solna. Foto: Privat

Matar

Namn: Ahmed Matar. Kallas bara Matar.

Ålder: 26.

Bor: Albano.

Gör: Parkourlärare, studerar till elektroingenjör.

Aktuell: I pjäsen Exit Parkour på Unga Dramaten i regi av Örjan Andersson. Premiär den 28 maj.

Visa merVisa mindre