Strax efter klockan åtta i morse skålade läkare och sjuksköterskor med bubbel i platsglas när verksamhetschefen Pia Aikio Nordin klippte ett mörkblått band för att markera att Helsa vårdcentral Älta blir Kry vårcentral Älta.

Receptionsdisken är utbytt och väggarna har målats om.

– Mycket fräschare, säger en patient i rullstol.

– Bra citat, berömmer Krys presschef Jonas Beltrame-Linné.

”Ville förstå verksamheten”

Kry köpte Helsas 14 vårdcentraler i Sverige för 13 månader sedan men det är alltså först nu som förändringen blir påtaglig. I Vallentuna skedde namnbytet före sommaren och nu blir Älta den andra av Helsas vårdcentraler att byta namn.

– Vi ville först förstå verksamheten, personalen och patienterna och den fysiska vården som har bedrivits här. Det har varit viktigare än att snabbt byta namn, säger Krys regionchef Erica Larson.

Läkaren Donald Casteel, en av vårdcentralens åtta läkare är positiv till förändringen.

– Jättespännande utveckling. Du kommer kunna nå en läkare enklare via vår Kry-app och det i sin tur kan innebära att du kan få en tid bokad – ibland snabbare och mer adekvat eftersom du får en mer kvalificerad bedömning. Jag tror att våra patienter här i Älta kommer att känna sig tryggare.

Erbjuds jobba hemifrån

Vårdcentralen som är den enda i Älta har omkring 9 000 listade patienter och kommer även i fortsättningen behöva sina 30 anställda. Under pandemin har vissa läkare och sjuksköterskor jobbat en dag i veckan hemifrån med digitala vårdmöten.

– Det kommer vi att erbjuda alla nu. Det är inte ett krav men en möjlighet, säger Pia Aikio Nordin.

Hon hoppas även att Kry centralt via appen kan avlasta personalen som arbetar med fysiska möten på vårdcentralen.

– Det kan vara till exempel om någon inte har fått förnyat sitt recept för blodtrycksmedicin och behöver få det gjort akut. Tidigare var vi tvungna att gå in och störa i ett läkarbesök så att läkaren kunde skriva ut ett nytt recept. Nu kan man få den hjälpen snabbare digitalt och vi slipper att störa mitt i ett läkarbesök.

Kommer alla patienter att kunna handskas med de här digitala möjligheterna?

– Det är inte säkert men då har vi andra vägar in. Du kommer fortfarande att kunna kontakta oss med telefon, säger Pia Aikio Nordin.

Finns det en risk att det blir svårare att träffa sin läkare fysiskt eftersom de har fler digitala möten?

– Nej, så får det inte vara. Vi måste alltid kunna erbjud fysiska besök.

Hoppfulla

Hedvigslundsbon Walter Wuolo, 5, sitter i väntrummet med pappa Anders Wuolo och väntar på att få näsan undersökt.

– Vi har använt Krys app en hel del tidigare men vi är nyinflyttade och har aldrig varit här på vårdcentralen. Vi kommer hit för att det är närmast men hoppas så klart att det är bra, säger Anders Wuolo.