Fartdårar som kör nära kajen och skvätter vatten har genom åren varit ett givet samtalsämne bland de boendei Hornsbergs strand.

Daniel Isaksson och hans kolleger vid sjöpolisen upp­lever dock en stor skillnad i området sedan kravet på förarbevis infördes den 1 maj i år.

– Vi har inte hunnit ta fram någon statistik än men upplever att förbudet har gjort stor skillnad, säger han.

Inte minst märks det på en tydlig minskning av samtal­ från allmänheten. Även poliserna­ själva tycker att det ser bra ut.

– Vi stoppar inte varje vattenskoter vi ser, men vid de stopp vi gör måste man kunna uppvisa en förarbehörighet. Vi har rapporterat ett antal men den stora massan­ har haft behörighet, säger Daniel Isaksson.

David Cramér, boende och samverkansman i Hornsberg, instämmer i sjöpolisens uppfattning. Han tillägger dock att problemen i området började minska redan­ förra sommaren då flera åtgärder sattes in.

Däribland ytterligare inbojning av kajen­ och möjlighet att på plats bötfälla förare som inte visar hyfs på vattnet.

– Redan där märkte man av det lite grann, och i år har man märkt att det är klart färre som kör, säger David Cramér.

Samtidigt tycker han att det verkar som att vissa förare beter sig ungefär­ som tidigare.

– När polisen är där är de lugna och beskedliga och sedan­, när polisen har stuckit, kör de lite fortare. Men det känns inte som att det är samma farliga, provocerande körningar som tidigare.

Ett annat störande moment för Hornsbergsborna har varit bilar som ”kör rally” på nätterna. Det förekommer fortfarande, säger David Cramér, men på det stora hela är det en klart lugnare och trevligare stämning i området i år.

– Vi känner oss nöjda med att vi har en god samverkan.

Enligt Daniel Isaksson är det just nu svårt att avgöra huruvida trenden med färre buskörare håller i sig. En utvärdering är emellertid på gång inom sjöpolisen.

– Men just nu är det väldigt positivt.