Volvos val av däck förvånar

Arbetet på 55:an vid Örsundsbro pågår som bäst och kommer att pågå till mitt i sommaren. Nödvändigt, men lätt störande för pendlarna. Annars handlar diskussionen just nu om varför vägarna slits ner – kommer vi allt närmare ett dubbförbud?

  • Publicerad 16:02, 16 mar 2021

Det här är en krönika på Mitti. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Kompromisser som All Weather brukar inte vara bra. Den här är helt enkel urusel.

Oj, oj, den tog skruv!

Alltså krönikan för två veckor sedan som handlade om vägslitage, försummat underhåll och möjligt dubbförbud. Engagerande frågor. Inte undra på att många av Mitti:s läsare har hört av sig med synpunkter.

I krönikan citerades en projektledare från Trafikverket som betonade att dubben är den stora boven när det gäller slitaget på vägarnas ytskikt. Skador som den tunga trafiken sedan förvärrar neråt i vägens bärlager.

Allt fler tecken och hummanden från både myndighetsvärlden och påtryckar-Sverige har övertygat mig om att vi förr eller senare (snarare förr) står inför ett dubbförbud. Och det inte enbart i storstäderna.

Men jag röstar inte för något förbud!

Tio års testande av däck på värmländska skogsbilvägar och sjöisar i trakterna av Åre och Arjeplog har lärt mig motsatsen. Det finns definitivt underlag som kräver dubb för maxat fäste.

Hans i Löt är övertygad om att den billigaste lösningen vore att ge alla bilister gratis dubbdäck. Detta jämfört med att reparera vägar förstörda av salt. Plus att salt skadar miljön.

Göran i Skokloster applåderade att jag ”…äntligen sa nej till miljöfarliga dubb”. Göran trodde att han gav mig ett nytt argument: Våra allt mildare vintrar gör dubben onödig.

Låt mig säga så här, Göran, du är offer för en vanlig missuppfattning. Att det är i sträng kyla som dubben gör mest nytta, och eftersom det nu blir varmare sååå…

Sanningen är att temperatur runt ”nollan” ger den värsta halkan. Mildare vintrar talar inte för ett dubbförbud. Snarare tvärt om.

Men samtidigt tar underlaget mest stryk just vid den här temperaturen – och värst av allt i kombination med salt (rätt Hans).

Inte mycket förvånar mig längre – men Volvos presentation i förra veckan av C40 Recharge gör det.

Volvo är inte enbart mästare på att bygga bilar. Många tentakler inne i det som brukar kallas Maktens korridorer, gör att Volvo år efter år ligger rätt (=före) när det gäller anpassning till nya lagar och regler.

Eftersom jag tror att ett dubbförbud är på G borde jag inte ha blivit överraskad.

Att Volvo, av alla tillverkare, däremot lanserar en bil med allvädersdäck (!) är en sensation. Och faktiskt – ett inlägg i debatten om dubbens vara eller inte vara.

I USA säljs alla bilar, oavsett fabrikat, med däck av typ All Weather. Samma däck året runt. Resultatet har du sett på TV: En centimeter snö och det totala kaoset är ett faktum.

Kompromisser som All Weather brukar inte vara bra. Den här är helt enkel urusel. Och till råga på allt - presenterad av Volvo som gjort Safety First till sitt varumärke. Ur led är tiden.

På tal om tid och nu något positivt:

Vägjobben på 55:an vid Örsundsbro har kommit igång enligt plan tack vare den fina vårvintern.

En så kallad getingmidja i höjd med trafikplats Eningböle föser ihop trafiken till två körfält istället för tre.

Två vägtrummor ska bytas och två broar repareras.

Extra tufft blir det dessvärre inne i Örsundsbro veckorna 26-29, alltså i juli, när norrgående trafik ska ledas genom samhället.

Utsläppen gick ner

Biltrafikens utsläpp av växthusgaser minskade med nio procent 2020. Förklaringen sägs vara minskad trafik pga pandemin - men också att det ökade antalet elbilar ger ett rejält genomslag.

Om elen räcker

Inom tio år ska Volvo enbart producera eldrivna bilar. Min egen reflexion: Påtryckare som vill begränsa den frihet och rörlighet bilen ger, får det allt svårare. Om nu elen räcker.

Obesiktad tung trafik

Branschen som sysslar med fordonsbesiktning larmar om att tusentals tunga lastbilar åker omkring obesiktade – ofta med överlast. Normalt underkänns 40-45 procent vid besiktning.