Tvärnit för snabbare A-traktor

A-traktor eller mopedbil? Jag har ändrat åsikt efter att ha mött ett antal unga förare i Enköping och Bålsta. Väldigt litet talar för att du ska köpa en dyrare och mycket osäkrare moppebil till din tonåring. På plussidan finns faktiskt bara den högre tillåtna hastigheten.

  • Publicerad 10:31, 12 aug 2021

Det här är en krönika på Mitti. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Många bilister bär sig åt som skit i trafiken med rena trängningar av de långsamma fordonen.

Högre tillåten fart för A-traktorer diskuteras i maktens korridorer.

Anledningen?

Naturligtvis trafikrytmen i tätorterna, men också det knäppa i att moppebilar får köra 45 km/h i jämförelse med A-traktorns 30.

Vi talar om mopedbilens plastkonstruktion med få metalldetaljer, oskyddade dörrar och noll deformationszoner.

Detta i jämförelse med A-traktorn som förutom blockerat baksäte och en fartbegränsande elektronisk låda, mindre än en skokartong, helt enkelt är en personbil. 425 kilo bantad moppebil mot typ tre gånger så mycket A-traktor.

Jag råkar veta att Trafikverket har bra mycket mer än en skokartong full när det gäller utredningar och utlåtanden om A-traktorns framtid.

Det kunde ha presenterats ett förslag redan nu i september om att öka den tillåtna hastigheten till samma som för EU-moped och moppebil.

Dessvärre har det blivit tvärnit – av två skäl:

1. Körkortsbehörighet. Konstigt nog gäller moppekort klass AM (EU-moped) för A-traktor och mopedbil. Alltså, träning och uppkörning på ett tvåhjuligt fordon för att köra en fyrhjuling.

Experterna på förarutbildning hävdar i elfte timmen – efter ännu en svår olycka – att nya krav ovillkorligen måste vara på plats före höjd fart och har samtidigt lyft frågan om det rimliga i att ha ett speciellt körkort för A-traktorn. Dessvärre tycks det ha visat sig svårt eller omöjligt att rubba den EU-skyddade moppebilens tvåhjuliga förarbevis via en svensk särbestämmelse..

2. Laglydnaden. Rätt knepigt faktiskt.

Må så vara att antalet A-traktorer har exploderat, typ en tredjedel fler nyregistrerade på fyra år till dagens 36 000, men antalet klagomål från allmänheten och polisingripanden har ökat i ännu högre takt.

Trist, jäkligt trist att en minoritet ska få sabotera en för andra välkommen förändring. 45 istället för 30 kan verka marginellt, men i verkligheten är skillnaden mycket märkbar och ger en helt annan körupplevelse.

För bara ett år sedan gnisslade jag tänder vid åsynen av en A-traktor och applåderade samtidigt den kraftiga uppgången av moppebilar.

Men sedan dess har jag skrivit flera krönikor och artiklar om A-traktorer och moppebilar. Research plus samtal med förare och föräldrar har gjort att jag svängt 180 grader.

Buda in en färdig A-traktor på nätet, alternativt köp en begagnad bil i finfina klassen 50 000 till 100 000 kronor, inhandla den fartbegränsande boxen, låt en mekaniker montera, fixa avstängningen av baksätet – och slutnotan är nog ändå till A-traktorns fördel. Både mopedbilens inköpspris och andrahandsvärde är sjukt högt.

Oavsett prislapp ger jag dig rådet att inte sätta din 15-åring i en mopedbil. Anledningen? Jo, många bilister bär sig åt som skit i trafiken med rena trängningar av de långsamma fordonen.

Tonåringen ska ha tryggheten runt sig i en riktig bil - och inte bara en falsk säkerhetskänsla i form av plast och glasfiber. Bättre utbildning, med höjd fartgräns som morot, är nyckeln för att få ner olyckorna – inte att ungdomarna som enda alternativ till A-traktorn tvingas över till moppebilarna.

Nytänk 1

Antagligen praktisk när det gäller att vänta och åter vänta på att elbilen ska laddas: Hyondais Ioniq 5 erbjuder relaxläge på förarstolen. Slummer med extra stöd för låren.

Nytänk 2

Samma Hyondai, med femman i namnet, erbjuder förinspelade ljud som ackompanjemang till förarens slummer under tråkig laddning: Fågelkvitter, brasa eller knarrande snö.

Hört den förut?

Högre bensin- och dieselpriser i sommar, och allt högre nu i augusti. Kanske nästan ytterligare en krona uppåt eller ”bara” någon tioöring . Trist, men vi lider – och tankar.

Något mer än cykelparkering

Krönika KRÖNIKA. En tung bransch som väntar på besked ”Miljöbovarna som rullar bort”. Det var rubriken till den här krönikan för två veckor sedan som berättade om Volvo Lastvagnars tro på vätgas, omvandlad till el, istället för diesel. Rätt väg lyder...söndag 16/5 16:57