Sveriges närmaste stad rullar på

Enköping är på god väg att bli Mellansveriges bilstad nr 1. Längs E18 trängs de stora bilhallarna. Spekulanter från när och fjärran dras till Enköping på jakt efter Drömbilen.

  • Publicerad 13:02, 4 feb 2021

Det här är en krönika på Mitti. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Trenden är att den reguljära handeln tar tillbaka sin andel av begagnat i prisklass 75000 kr och uppåt.

Inom en dryg timmas bilresa från Enköping bor fler än tre miljoner människor. Just därför brukar Enköping kallas Sveriges närmaste stad.

Internet och bilsajter har förändrat bilhandeln. Inte minst när det gäller begagnat.

Det efterlängtade objektet kan finnas var-som-helst. Med fördel centralt i Mälardalen.

Trenden är att den reguljära handeln tar tillbaka sin andel av begagnat i prisklass 75000 kr och uppåt.

Men, det finns alltid ett ”men”. På grund av att nybilsförsäljningen störtdök i fjol uppstod det brist på begagnat. Inbytesbilar, kort sagt.

De handlare som hade god kontakt med finans- och leasingföretag kunde ändå fylla sina lager, eftersom leasingsidan inte stannade upp utan fortsatte att ta marknadsandelar.

Lokalt utmärker sig Bilvalet, som flitigt annonserar med 150 begagnade bilar i lager.

Allt envisare rykten säger att också Bilvalet, med nybilsmärkena Peugeot och Opel (förutom SsangYong, Fiat och Alfa), är på väg att flytta och blir då den sista i raden att flocka sig till närheten av E18.

Idag finns Bilvalet nära Coop Forum i tillfälliga lokaler (M-huset) efter flytten från tomten vid Doktor Westerlunds gata – som Ica övertog.

Längst bort från E18 hamnar därmed Möller Bil (Volkswagen och Skoda), Hedins (Mercedes, Nissan), Aros Auto (Kia, Subaru) plus veteranbilsspecialisten Mel´s Garage. Och vi pratar faktiskt bara om ett avstånd på några hundra meter från Rombergaavfarten - ändå just ”längst bort”.

Direkt i anslutning till samma E18-avfart, Romberga, finns Volvoförsäljaren BraBil (med filial i Bålsta), nästan vägg-i-vägg med nyöppnade Bilia Toyota.

Ett par kilometer österut riktning Stockholm hittar vi Bilgruppen med nybilsmärken Ford och Mazda. Bilgruppen hade oturen att öppna sin nya försäljningshall vid sämsta tänkbara tillfälle – alltså i april 2020.

Kort sagt, invigningsfesten blev inställd. Möjligen, möjligen, kan det bli fest i samband med ettårsdagen nu i vår.

Bilgruppen är för övrigt närmast granne med husbilssäljaren Lindströms, som förbereder ett nybygge för verkstad och leverans på den mark som hittills har varit parkering för husbilar och husvagnar. P-platser att hyra kommer istället att finnas på den obebyggda tomten bakom försäljningskomplexet.

Lindströms flyttar därmed definitivt all verksamhet från Draget i Bålsta. Den sista etappen ska vara genomförd 2022, eller möjligen i början av 2023.

Några stora bilmärken saknas fortfarande i Enköping, och skulle få god draghjälp av de många som redan finns på plats och lockar spekulanter. Tror Hyundai står rätt långt fram i kön.

Finns med all säkerhet anledning att återkomma i en fråga som handlar om stora pengar. Runt en miljon enbart att introducera ett nytt märke - även för den som redan har en modern bilhall.

Till syvende og sidst är det generalagenterna som bestämmer. I en tuff tid passar dessutom importörer och tillverkare på att ytterligare dra åt tumskruvarna för återförsäljarna. Handlar inte enbart om vinstmarginal utan även om utseende och design på själva lokalen.

Bra kampanj

Att åkeribranschen startat en kampanj för att få slut på rattsurfing, alltså oskicket att chaufförer sysselsätter sig med mobilen, eller till och med surfplattan för att kolla film under pågående färd.

Ljus i mörkret

Att det annars så mörka 2020 blev det kanske ljusaste året i svensk bilisms historia med enbart 190 förolyckade, att jämföra med 223 året innan - som då var bland de lägsta antalen någonsin.

Målvakter

Att det fortfarande saknas en lag som hindrar att en enda person, utan fast inkomst, kan vara registrerad på 3900 fordon med miljontals kronor enbart i p-böter, som aldrig betalas.