Mer än rent guld lockar tjuven

Stölderna av katalysatorer drar fram som en farsot över Sverige. 7000 avgasrenande burkar kommer att ha stulits från bensindrivna bilar före årets slut. Hur kan du hålla tjuven borta från din bil?

  • Publicerad 11:43, 6 dec 2021

Det här är en krönika på Mitti. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Allt går i vågor. Just nu toppar stölderna av
katalysatorer. Helt klart på grund av att de innehåller
sällsynta och eftertraktade
metaller.

Det är inga dåliga grejer du har under din bil.

Palladium, rodium och platina. Alla värda mer än guld.

Att det enbart är fråga om mindre än ett gram avskräcker inte tjuven.

– Ett klart mönster är att vi hittar personer, som kommer från samma by nere i Europa som dom vi grep för någon månad sedan. Historien upprepar sig.

Arne Nolén vid Lokalpolisområde Enköping-Håbo kollar på sin datorskärm:

– Däremot ser jag inget mönster i var kat-alysatorstölderna sker; pendlarparkeringen vid Litslena kyrka, dagtid, precis som vid järnvägsstationerna i Bålsta och Enköping, nattetid vid större bostadsområden.

Siffrorna förskräcker. Fler än 7000 kataly-satorer kommer att stjälas från bensindrivna bilar under 2021 sett över hela landet. Avgasröret kapas och burken som under extremt hög värme förbränner avgaserna är borta.

– Mycket pengar, litet arbete, fortsätter Arne Nolén. Domkraft, kapklinga och hela operationen är över på någon minut. Eller mindre än så.

Att det blir skador på plåt och lack struntar tjuvarna i. De har ju sitt jobb att sköta.

– Allt går i vågor. Just nu toppar stölderna av katalysatorer som innehåller sällsynta och eftertraktade metaller. Andra vågor vi varit med om är choklad, kosmetika och elektriska fotfilar…

Att Enköping-Håbo förekommer flitigt i statistiken är inte så konstigt. Två viktiga faktorer är närheten till Stockholms utskeppningshamnar plus att den lokala polisen är en av de flitigaste i landet när det gäller trafikövervakning. Det sista påverkar inte direkt antalet stölder, men däremot att många tjuvar kan gripas.

– Inte ovanligt att patrullen stoppar en bil för en misstanke, och hittar något helt annat. Men vi måste ha en grund för att gå in i en bil, kan vara att vi ser en kniv, en bultsax eller nopphandskar.

En gång stoppade polisen en större skåpbil, fullpackad ända upp till taket med blöjor – dock av exklusivare sort. Stöldgods – eller användes blöjpaketen för att dölja något som gömts bakom dem?

Det hela var en nit. Blöjorna hade köpts i Norge och skulle lagligt transporteras till ett land i det forna östeuropa, där blöjor – konstigt nog – kan vara hårdvaluta.

På tal om hårdvaluta:

En ny katalysator kostar runt 10 000 kronor. Den lagliga marknaden betalar 100-500 för en begagnad kat, som snabbt går till återvinning. Kostnaden som drabbar dig vid en stöld är typ 1 500 kr beroende på villkoren i din halvförsäkring.

Jag kommer att gräva vidare. En bilmodell som sticker ut är Toyota Prius. Tycks som om hälften av alla Prius har blivit av med katalysatorn minst en gång. Varför? Svaret från en kontakt i försäkringsbranschen:

– Finns inte en chans att tjuven missar bytet. Att sno katalysatorn från en äldre Prius är som stjäla lågt hängande frukt. Katten sitter oskyddad och är lätt att få loss.

Sista frågan till Arne Nolén. Går det att skydda sig mot katstölder?

– Bara genom din och grannarnas uppmärksamhet. Främmande personer som rör sig mellan parkerade bilar är helt enkelt något skumt och väl värt ett telefonsamtal till polisen.

Hyfsad restskatt

Teslas grundare Elon Musk säljer aktier i bolaget för ett värde motsvarande tio miljarder kronor, ungefär en tiondel av hans aktieinnehav. Anledning? Jo, han ska börja betala skatt.

Tillnyktring?

Dator, diskmaskin, telefon och tusen komponenter i din bil – som inte går att laga. En tillverkare, Apple, har kommit underfund med att deras prylar nog ändå borde gå att öppna.

Glömde hälften

TT förklarade höga drivmedelspriser med priset på råolja och fördyrande inblandning av biolog-iska drivmedel. Glömde att drygt hälften är skatt. Inklusive skatt på skatten.