Kommer du hit så åker du dit!

Resultatet av trafikövervakningen inom närpolisområde Enköping-Håbo ligger statistiskt sett i topp för hela riket. Till och med det som allmänt kallas buset tipsar varandra om att undvika just den här sträckan av E18: ”Du kommer att åka dit!”

  • Publicerad 13:27, 11 jan 2021

Det här är en krönika på Mitti. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Så fort det händelsestyrda tar paus, är det koll på trafiken som gäller.

Om du är en buse med orent mjöl i påsen, välj inte att köra E18 mellan Enköping och Bålsta. Risken är faktiskt störst att du åker fast just här - av alla sträckor i hela Sverige.

Polisen i Enköping-Håbo närpolisområde är märkvärdigt effektiv när det gäller trafikövervakning och har ett inarbetat finmaskigt nät att fånga bovar i.

Det har gått så långt att kollegor ute i landet kallar arbetsmetoden Enköpingsmodellen.

– Händer till och med att vi får feedback från dem vi griper, ofta körkortslösa, drogpåverkade förare med knark och inte sällan stöldgods i bilen.

Den som berättar är Magnus Lind, polisinspektör i Enköping. Han ingår i en av de patruller som under vartenda arbetspass tar minst ett par vändor ut på motorvägen:

– Rätt ofta får vi höra likartade historier från de kriminella: ”Polarna hade varnat, kör inte förbi Enköping-Bålsta! Du kommer att åka dit. Och likt förbenat…”

Arbetsmetoden som har lett till den robusta statistiken har jobbats fram under tio år.

– Vi förflyttar oss inte enbart på vägen när vi ska någonstans, vi jobbar hela tiden. Kollar vilka som åker i bilarna, gör slagningar via dator och telefon, har tränat oss att märka allt som på något sätt sticker ut.

Att leta lagbrytare på E18 har blivit ren rutin:

– Så fort det händelsestyrda tar paus, är det koll på trafiken som gäller.

Men när en bil väl stoppats, hur gör ni för att sålla agnarna från vetet?

– Handlar i mångt och mycket om personernas reaktion, hur de svarar på allmänna frågor. Här kan det uppstå en misstanke om att allt inte står rätt till.

Brottsmisstanken kan i sin tur leda till husrannsakan inne i bilen; en ingående undersökning av vad som finns i dörrfack, under gummimattor, i bagage- och motorrum.

– Om det behövs tar vi hjälp av en narkotikahund som inte missar något, oavsett hur väl gömda och förpackade varorna än är.

Faktum är att det så gott som varje dag görs ”narkotikarelaterade ingripanden” i närpolisområde Enköping-Bålsta.

– Det handlar inte enbart om att hejda så kallade busbilar i så dåligt skick att de är självmarkerande. Händer faktiskt rätt så ofta att vi stoppar snygga bilar med väletablerade personer som rökt cannabis.

Hur ska då en bilist bete sig för att väcka ert intresse?

– Fortkörning är en bra metod. Eller att köra alltför sakta. Kanske panikbromsa när föraren väl upptäckt vår bil.

Men panikbromsade gjorde knappast föraren av en hyrd skåpbil som Magnus Lind minns väl:

– Flera inringare hade tipsat om att han körde rejält illa. Vi fick efter en hel del besvär stopp på bilen. Föraren hade behövt båda körfälten, och inte heller såg han våra blåljus.

Nåväl, väl vid vägkanten höjde till och med den rutinerade polispatrullen på ögonbrynen. Bredvid på passagerarsätet låg en nästan tom treliters bag-in-box.

– Föraren fyllde på en petflaska ur boxen så att det var lättare att dricka medan han körde.

Mannen blåste över två promille. Grovt rattfylleri.

Ytterligare en tokskalle var därmed borta från E18 - som blivit en mardröm för bilburna busar. Tack för det, Enköpingspolisen!

Djungel utreds

När bilbesiktningen privatiserades 2010 var kostnaden för en personbil 300 kr. Idag är snittet 470. Transportstyrelsen ska utreda. ”En ren djungel” skriver Vi Bilägare.

Bra förberedelser

Att åtta av tio bilister i Enköping och Bålsta har reflexväst med i bilen. Klart över rikssnittet. Likaså bättre när det gäller isskrapa och snöborste. Bra att vara förberedd.

Legitima svartåkare

Att en privat handledare, utan firma, får ha tillstånd att övningsköra med upp till 15 elever, som hen inte ens behöver vara bekant med. Varför legitimerar staten svartåkare?