Om du ska köpa laddbar bil ska du bo i villa.

Annars blir det svårt. Eller dyrt. Hos Håbohus kostar laddaren 6000 kronor om året – plus förbrukning, men Håbohus erbjuder ändå laddmöjlighet till alla sina hyresgäster.

Likaledes kommunala EHB i grannkommunen Enköping tycks däremot taget på sängen.

Finns faktiskt ingen plan för cirka 3000 lägenheter. Bara åtta eluttag, och de är alla åtta vid något av de helt nya bostadsområdena Bahco (2 stycken), Älvdansen (4) och Sadelmakaren (2).

För privata bostadsrätter innebär det stora investeringar.

Installation av laddare för en bostadsrättsförening kan kosta över en miljon; tre eller fyra gånger den summan om det vill sig illa.

Det handlar om belastningen på samfällighetens befintliga elnät.

Rättare sagt; behovet av ny ledning, uppsäkring och kanske till och med ny elcentral.

Kapaciteten i uttaget för kupévärme räcker inte. 16 ampere är en nödvändighet.

Den uppsäkringen har villor och radhus nästan alltid till sina utvändiga uttag. Där är det inget problem att installera laddare.

Med enkel matematik inser man rätt snart att det stöd, 200 mille typ ”halva kostnaden” som regeringen ger till den här typen av installationer inte räcker långt – utsmetat över landet.

Den som larmat om de närmast astronomiska kostnaderna för de flesta bostadsrättsföreningar är faktiskt en läsare av Mitti, som reagerade när han läste den här krönikan för tre veckor sedan. Då under rubriken: ”Med elsladden i backspegeln”.

Krönikan handlade om att hybrid- och helelektriska bilar, laddade via sladd, kan vara omoderna eller mindre attraktiva redan inom tio år; utkonkurrerade av grön vätgas som förvandlas till el via en bränslecell i bilen.

– Jag hoppas verkligen att det blir så, säger elektroingenjören Kjell Renström med bakgrund hos ASEA/ABB.

Det var alltså Kjell som kontaktade Mitti. Den tidigare service- och montagechefen pekar på en missuppfattning som kan stå kommunala bostadsbolag, privata hyresvärdar och bostadsrättsföreningar mycket dyrt:

– Uttag för kupévärmare har normalt tio amperes säkring. Det räcker inte för laddning av elbilar. Jag bor själv i en bostadsrätt på Västerleden i Enköping med det problemet trots att huset är byggt så sent som 2012.

Pedagogiskt förtydligar Kjell Renström det som för många kan bli en obehaglig överraskning:

– Till vår förening har vi fått en offert på 84 ladduttag med 16 ampere till en kostnad på en miljon. Till det kommer framdragning av nya ledningar till varje uttag plus en ny elcentral för den nya matningen. Notan kan bli tre, fyra gånger över offertens pris.

Jag avrundar med en egen fundering:

Om jag inte kan ladda bilen hemma och inte på jobbet – vilket alternativ finns kvar?

Svar: Jo, att ha en allmän laddstation i närheten och ha turen att komma dit när en inkoppling är ledig.

För att göra saken ännu tristare bör du också veta att det kan det bli mer än en halvtimmes väntan också vid snabbladdning – en möjlighet som flera bilmärken dessutom rekommenderar att inte använda alltför ofta.