Fredrik Lindstedt har ett ovanligt yrke. Han spanar efter stulna bilar eller bilar i delar, alltså komponenter som plockats loss; typ strålkastare, katalysatorer, infotaimentsystem och dyra rattar.

Extra utsatta är premiumbilar, gärna tyska sådana som BMW, Mercedes och Audi.

När det gäller bilar i miljonklassen jobbar Fredrik över hela Europa. Eller världen.

Nej, Fredrik är inte polis. Åtminstone inte numera. Han är utredare hos Larmtjänst AB, ägt av försäkringsbolagen; flitigt anlitat av polis, tull, Transportstyrelsen och andra myndigheter.

Fredrik har dödskoll på hur bilar försvinner; vilka, var och hur:

– Tjuven som ska stjäla en BMW i M-serien letar oftast i ett mer exklusivt villaområde utan ingående kartläggningsarbete, men brottet kan också vara väl förberett via nätet och digitala källor.

Biltjuvarna är inte längre utrustade med gatsten och skruvmejsel. Moderna bilar har elektronisk startspärr, och kräver sofistikerad utrustning.

– Men fortfarande är det absolut vanligast att bilen stjäls med den egna nyckeln, föregått av inbrott, fickstöld eller bedrägeri.

En och annan är smartare än så. Utrustningen som behövs kan vara inköpt på nätet, ser professionell ut men är ett hembygge.

– Ett tekniskt sätt att manipulera den elektroniska nyckeln kallas relämetoden. Alltså att tjuven lurar systemet att tro att nyckeln och bil är närmare varandra än i verkligheten.

Reläet är en liten manick med vars hjälp tjuven fångar upp signalen från nyckeln i bilägarens ficka och skickar vidare till kompisen vid bilen en bit bort. Fredrik:

– Med bara litet tekniskt kunnande och rätt utrustning går alla bilar att stjäla. Eller självklart att plocka ur de komponenter man är på jakt efter.

BMW M-serien blir av med sin exklusiva ratt. Kanske för att den dyra ratten också passar till märkets billigare modeller? Nyare Volvo blir av med sina strålkastare.

Själv har jag en tro på att Sverige mest av alla europeiska länder är utsatt för internationella ligor. Fredrik har just berättat att enbart de bildelar som stjäls i år kostar oss försäkringstagare en kvarts miljard kronor:

– Visst är vi naiva och lider fortfarande av någon slags Bullerby-mentalitet. Säkert anledningen till att vi får hit en del utländska aktörer som vi annars borde slippa, säger Fredrik.

Fredriks jobb känner bokstavligen inga gränser. Försvunna lyxbilar spåras upp utomlands i samarbete med både svensk och lokal polis:

– En stor del av jobbet gäller annars att identifiera stulna fordon som kommer till Sverige på falska papper. En kriminell som vill ha en premiumbil föredrar nog inte alltid att betala fullt pris. Billigare att ge en stulen bil nytt ID och falska papper som inte sällan kommer från en krockad utomlands.

Borde inte mycket av det du berättar vara polisens jobb?

– Larmtjänst har den kompetens som polisen saknar sedan de speciella fordonsrotlarna lades ner, avslutar Fredrik Lindstedt innan han drar vidare för att kolla identiteten på två husbilar – möjligen svenska – som hittats i Polen.