Telefonen ringde mitt i första morgonkaffet.

Displayen visade 06.25. En lördag.

Är det du som propagerar för att de dj-a eporna ska få fara fram ännu jäkligare än de redan gör?! Jag bor femtio meter från en rondell som funkar som Le Mans vid 2-tiden nätter till lördag- och söndag. Fullt uppställ varv efter varv. Och än har jag inte somnat om.

Anledningen till det morgontidiga samtalet var den krönika jag skrev för ett par veckor sedan med rubriken ”Snart kan eporna få gasa mer i både Enköping och Bålsta”.

Där berättade jag att Trafikverket utreder att öka A-traktorernas tillåtna max-hastighet från 30 till 45 km/h. Samma som för dagens populära moppebilar.

I botten till den möjliga fartökningen ligger en riksdagsmotion och sådana brukar som bekant utredas. Vilket nu sker.

Tro mig, det är inte enbart grannen till Le Mans, förlåt rondellen, som reagerat på det jag skrev. Knappast överraskande. Redan på 80-talet gjorde jag ett reportage om epabilar på en mindre ort i Dalarna. Hade hoppats på fem-tio epor för en bra bild. Det kom 105!

Och reaktionen från tidningen Vi Bilägares läsare blev också häftig, men knappast konstruktiv: ”Bort med skiten från vägar och torg”, var ett genomgående tema.

Fyra decennier senare är tongångarna desamma. En Epa-förare jag talat med berättar att det inte enbart handlar om ord:

”Jag ligger alltid så nära vägkanten det går, ändå åker en del bilar ända upp i bakvagnen, tätt, tätt och blinkar med helljuset. Klart man blir förbannad. Händer att jag svänger ut mitt i vägen för att spärra ordentligt”.

Liknande intressekonflikter uppstår runt de små lätta moppebilarna. En upprörd mamma berättar:

”Det värsta är att chaufförer med stora lastbilar bär sig illa åt när min 16-åriga dotter är på väg till skolan. De åker upp bara en meter från moppebilen och tutar med största hornet. Yrkesfolk borde förstå hur det känns att sitta där nere, oskyddad i en plastkaross.

Mamman berättar att hon helst önskat att tonårsdottern valt en epa:

”Den avgörande skillnaden var tillåten fart. En så mycket lättare och osäkrare moppebil får köra fortare än en nedväxlad personbil. Knäppt, visst?”

Om den skillnaden ska bestå är alltså vad Trafikverket överväger. Moppebilen är en så kallad EU-moped, går alltså under europeiska regler, så att minska farten där är inget alternativ.

Återstår då att öka tillåten hastighet på eporna, om syftet är att göra epan mindre hindrande i trafiken, och samtidigt populärare när 15-åringen (eller föräldrarna) står i valet mellan A-traktorn och moppebilen.

Den förstnämnde är i grunden en personbil. Krocksäkerheten i moppebilen har liknats vid en plastmugg. Föraren har i båda fallen kört upp på en tvåhjulig moped.

Ska vi gissa att Trafikverket, för att visa resultat, inleder med att föreslå ett nytt utbildningsbevis för både epor och moppebilar, där eleven får styrka att hen behärskar ett fyrhjuligt fordon?

Alltid en början, men humöret hos en del bilister lär inte bli bättre. Är rädd för att det också gäller sömnen närmast rondellen.