Flickorna satt mest i baksätet. Grabbarna körde jänkare som Chevrolet, Plymouth, Ford, Pontiac och Oldsmobile.

Eller varför inte Buick?

Chatarina Mårtensson såg finbilarna defilera förbi hemma i Hofors. Skulle en tjej någonsin kunna äga något så fint?

Rätt snart efter 18-årsdagen blev det ändå bil för Chatarina, men en mindre glamorös sådan: Volvo 142. Sedan flytt till Enköping - och familj.

Åren gick. För sju år sedan, med utflugna barn, träffade Chatarina en Pontiac-nörd från Bro vid namn Christian Lundström.

Chatarina berättade om sin drömbil; 50-tals klassikern Ford Crown Victoria med glastak. Dessvärre också med prislapp nära miljonen.

Chatarina och Christian blev särbos, for till Rättvik och bilträffen Big Lake Run.

– Framför mig stod en Buick Skylark! Men jag vågade fortfarande inte tro att en sådan bil skulle kunna bli min.

Några månader senare blev drömmen ändå verklig. I Vara fanns en Skylark till salu med ett i sammanhanget beskedligt pris: Drygt 200 000 kr. Allt original, kraftöverföring, växellåda, motor – i sin tur ett muskelpaket på 6,6 liter och 340 hästkrafter.

Nästa lördag (28/8) samlas fler drömbilar i Skokloster. På gräset mellan macken och slottet är det dags för femte Buick-träffen. Arrangör? Jo, Chatarina och Christian.

– Mitt under pandemin ifjol kom det 71 Buick. Ingen entré, ingen avgift för den som vill visa upp sin bil, berättar Chatarina.

Rätt snart förstår jag att bland det viktigaste med en bilträff är att träffa andra entusiaster. Christian:

– Mycket har vi gemensamt. Inte minst att vi skarpt ogillar dem som förstör för oss andra genom att åka runt och föra oväsen. Vårt intresse är på ett helt annat plan.

Berättar om sina bilar gör entusiasterna däremot gärna. Chatarinas bil har till och med eget faktablad:

”1968 Buick Skylark GS 400 Convertible. Antal producerade 2 024, varav 35 med färgkombinationen Teal Mist, ljusblå inredning och svart cab … förgasare original 4-port Rochester Quadra Jet, från Bronx NY till Sverige 1972…”

17 ägare. Christian berättar om kartläggningen av en enda bils äventyr genom ett halvt sekel:

– Via nätet har vi hittat dottern till den första ägaren i USA, en numera bortgången man vid namn Albert L Brunett som jobbade på Flint-fabriken i Michigan där GM tillverkade Buick. Via dottern har vi fått fantastiska inblickar i dåtidens bil-USA.

Christian forskar, letar reservdelar ”… allt måste hittas Over There” och det händer till och med att han (med sin isärplockade Pontiac GTO i garaget) får köra Chatarinas Buick.

Men Chatarina, jag gissar att det väländå är Christian som gör det tyngre mekar­jobbet?

– Det mesta ska jag klara själv. Men nog drog han på munnen när jag liggande under bilen balanserade tråget med åtta liter växellådsolja och fick mer än bara några stänk i håret!

FOTNOT: Chatarina jobbar på KG Knutsson i Enköping (med bildelar till Auto-Experten), Christian kalibrerar lasrar i Kungsängen för Ramirent. Nästa avsnitt i serien Bilentusiaster handlar om husbilen som växer på bredden.