TECKEN. Det finns ett antal tecken på att bilmarknaden kan blomma upp i vår, men Volvo-säljaren Melvin Zenkelt i Bålsta törs bara vara försiktigt optimistisk. Foto: Foto: SVEN-ÅKE HAGLUND​

Försiktigt vårtecken i bilhallen

Melvin Zenkelt, Örsundsbro, säljer Volvo Han beskriver sig som ”försiktig optimist” när det gäller kortare leveranstider. Bättre snurr på nybilssidan skulle självklart innebära ett större utbud också för begagnat.

  • Publicerad 13:50, 18 feb 2022

Det här är en krönika på Mitti. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

När det gäller att komma­ ner till mer normala leveranstider för nya bilar kan jag sträcka mig till att vara försiktigt optimistisk.

Vi får backa ett par decennier eller mer för att hitta ett år med så få sålda begagnade­ bilar som under 2021. Tappet­, jämfört med året före, var hela 40 000. Nästan hela nedgången (till under 300 000) under fjärde kvartalet.

Många som tecknade kontrakt på en ny bil – oavsett märke – runt midsommar 2021 väntar fortfarande på leverans. Anledningen vet vi: Brist på halvledare till främst kretskorten.

Få nya bilar ut från bilhallarna betyder lika få begagnade in genom dörrarna.

Nu kommer trots allt rapporter om att tillverkningen av krisande elektroniska komponenter närmar sig mer normala nivåer. Om än långsamt. Mycket långsamt.

Så, nu i vår kan det möjligen vara dags för dig som suktat efter det Stora Fyndet att börja leta igen. I Bålsta jobbar Melvin Zenkelt som säljare av Volvo:

”Under det senaste året har vi fått bra träning på att hitta den bästa lösningen för kunden. När det gäller att komma ner till mer normala leveranstider för nya bilar kan jag sträcka mig till att vara försiktigt optimistisk”.

Andra säljare menar att det kan dröja till 2024 innan allt blir som förr, med väntan på mellan två och fyra månader.

När nybilsleveranserna har bromsat in har det främst blivit brist på begagnade lågmilare – de med färre än 5 000 mil på mätaren­ och mellan 250 000 och 300 000 kronor på prislappen.

Dessutom, skulle du till äventyrs hitta en sådan lågmilare kommer du också att upptäcka att priset pressats upp minst 10 000 under krisen.

Mitt råd är att du i prislägen runt kvartsmiljonen eller över, alltid ska vända dig till den auktoriserade handeln – såvida du inte anser dig vara mer än ”normalt” kunnig.

Ja, jag vet att det numera finns sajter på nätet som utger sig för att ge stöd vid bil­köpet. Men typ ett videosamtal i samband med besöket hos privatpersonen som vill sälja en bil ger jag inte mycket för.

I bilaffären med skylt mot gatan får du nästan alltid någon form av garanti värd namnet. Vanligen tre månader eller 500 mil.

Hos en officiell firma gäller åtminstone konsumentköplagen även där garantier saknas­. På papperet omfattar paragraferna tre år för alla fel som är ursprungliga.

Under de första sex månaderna ska säljföretaget bevisa att köparen varit oaktsam för att komma undan ansvar.

Resterande tid, upp till tre år, är bevisbördan omvänd – du ska som köpare påvisa att företaget mörkat.

Om du köper bilen på typ Blocket eller väljer någon av de andra sajterna som förmedlar begagnade bilar minskar ditt skydd till nära noll.

Problemet heter undersökningsplikt. Du förväntas hitta ”synliga” fel på egen hand. Okej, du kan stämma säljaren i tingsrätten. Men var medveten om att din chans att vinna är mikroskopisk.

Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har noterat ett kraftigt ökat antal samtal från bilköpare under det senaste halvåret. När det varit glest mellan raderna hos bilhandlaren har de som behöver en bil självklart börjat leta på nätet.  

Men tyvärr, ARN kan inte ge någon som helst hjälp när det gäller affärer mellan privatpersoner. Där gäller alltid säljarens marknad. Tro inget annat.

Försiktigt vårtecken i bilhallen

Krönika Melvin Zenkelt, Örsundsbro, säljer Volvo Han beskriver sig som ”försiktig optimist” när det gäller kortare leveranstider. Bättre snurr på nybilssidan skulle självklart innebära ett större utbud också...fredag 18/2 13:50