Oscar Berander säger att det i allra flesta problem går att lösa på plats. Annars så hittar de på en lösning tillsammans. Foto: Erik Lejdelin

Här rycker it-doktorn Oscar ut till Hjördis, 79

För många äldre är mobiltelefoner och datorer fortfarande något främmande. Det försöker Oscar Berander, Järfällas nya digitala hemguide, ändra på. – Många skulle ha stor glädje av att kunna se sina barnbarn via Facetime.

  • Publicerad 14:53, 8 apr 2021

Oscar Berander drar i sig en snabb matlåda vid skrivbordet. Han har fått ett larm om en bruten internetuppkoppling hemma hos en 79-årig kvinna.

I hissen upp dränker vi händerna i sprit, drar på plasthandskar och munskydd. Hjördis Leander visar oss in till hennes dator och mycket riktigt är det något som inte stämmer med uppkopplingen.

– Jag har ingen som skulle kunna hjälpa mig med det här, säger hon.

Hur ofta använder du datorn?

– Inte så mycket, men jag vill kunna betala mina räkningar och beställa biljetter. Man känner sig helt utanför om man inte kommer in på internet.

Oscar börjar knacka på tangenterna och olika fönster börjar flyga runt på datorskärmen.

– Jag blir alldeles snurrig i huvudet bara av se det där, säger Hjördis och skrattar.

Kommunens egen it-doktor Oscar Bernander på väg ut till 79-åriga Hjördis som förlorat sin internetuppkoppling. Foto: Erik Lejdelin

Fick sadla om under pandemin

Oscar Berander har jobbat mycket inom musikbranschen. Men när pandemin rensade kalendern och hans företag i princip fick näringsförbud, blev han tvungen att tänka om. Nu är han kommunens nytillträdda digitala hemhjälp för äldre.

– Jag har alltid varit tekniskt intresserad och började med datorer i ung ålder. Jag har varit en slags it-support för släkt och vänner så när det här jobbet dök upp så kändes det perfekt att söka.

Han har även arbetat som säljare och det märks. Han är trevlig och hjälpsam ut i fingerspetsarna. Men nu är inte uppdraget att sälja prylar utan att minska det digitala utanförskapet hos äldre. 

– Det här är personer som sträckt ut sin hand och ber om vår hjälp. Det kan vara allt från att förstå hur man skickar en bild med telefonen till att streama film på tv:n. 

79-åriga Hjördis Leander behover sin internetuppkoppling för att kunna betala sina räkningar. Foto: Erik Lejdelin

Finns många hjälpmedel till äldre

Det finns 90-åringar som surfar järnet på sina paddor men också många som inte alls är med på det digitala tåget.

– Jag har mött 75-åringar som förskräckt ser på en smartphone och av de 80-plussare jag besökt har bara en av tio bank-id, säger Oscar Berander.

Och det är synd, tycker han. För det finns otroligt många hjälpmedel att få. Han visar en app för synskadade som läser upp all text som kameran riktas mot. Den kan spara ansikten vilket innebär att telefonen kan berätta vem som står framför en. 

– Det finns sjukt häftiga appar. Men de flesta skulle ha stor nytta av att bara läsa journalerna i telefonen eller se sina barnbarn via Facetime. Det handlar också om en känsla av självständighet. 

Problemet hittat

Oscar Berander tycks nu ha hittat roten till Hjördis förlorade internetuppkoppling. Den tio år gamla dongeln, en mobil internetsticka som man stoppar in i datorn, tycks ha nått sitt bäst före-datum. Hjördis berättar att hon ändå funderat på att köpa en helt ny dator men hon har dragit sig för att gå in en elektronikaffär och fråga.

– Säg bara till dem i affären vad du ska använda datorn till så hjälper dem dig, och blir du osäker på något så är det bara att ringa mig.

Hjördis Leander tycker det verkar krångligt att betala sina räkningar via telefonen. Hon är också rädd att någon ska komma åt pengarna om hon glömmer telefonen någonstans. "Men då behöver de din kod", förklarar Oscar Brenander. Foto: Erik Lejdelin

Så funger den digitala hemguiden

Digital hemguide finns för dig som är 75 år eller äldre i Järfälla kommun. Du kan få hjälp vid tre tillfällen per person och tjänsten är kostnadsfri.

Du kan få hjälp med att starta en e-postadress, mobilt bank-id, lära dig hur en surfplatta fungerar, börja ringa videosamtal eller få en grundkurs i att använda internet.

Kontakta via telefonnummer 08 580 285 00 eller mejla kontakt@jarfalla.se för att få hjälp.

Källa: Järfälla kommun

Visa merVisa mindre