Huddingeföretaget Zetas trädgård är ett talande exempel för branschens uppsving under pandemin: Plus 100 procent i e-handeln i fjol och 60 redan första kvartalet i år medan trädgården sålde 47 procent mer 2020 än under året före.

– Vi har haft ett enormt uppsving, en skjuts utan dess like, säger ägaren Victoria Skoglund.

– Dels ligger vi utomhus så att folk vågar sig hit, dels jobbar fler och fler hemma. Och då vill de satsa på sina hem. Sedan kommer odlandet som ett brev på posten.

Lars Carlsson på Stuvsta handelsträdgård gissar att försäljningen har ökat med mellan 30 och 40 procent. Men i mars förra året rådde stor osäkerhet. Pandemin sammanföll med starten för trädgårdssäsongen.

– Det var så många frågor: Ska vi få ha öppet, ska vi bli sjuka, säger han.

– Vi har inte hunnit med. Det har kommit mycket fler kunder än vanligt, så vi lär få jobba varje dag fram till midsommar.

Han bekräftar bilden av att Huddingeborna lägger mer pengar på hemmet.

– De spenderar ganska stora summor på snittblommor och växter. Gärna lite dyrare krukväxter. De vill väl att det ska se fint ut när de har videomöten.

Björn Sahlén har drivit BS Tomt och trädgård sedan 1985. Redan som 13-åring fick han sommarjobb på Hortus handelsträdgård i Trångsund och har över 50 års erfarenhet i branschen. Han har haft mer jobb än han hunnit med.

– Jag har i och för sig alltid mycket att göra, men jag har svårt att säga nej och har fått hänvisa kunder vidare till folk jag samarbetar med, säger han.

En skillnad han har märkt under året som gått är att uppdragen har blivit ensidigare, tyngre.

– Det har blivit mer anläggningsjobb, saker som folk har tänkt på en längre tid. Stenläggningar, murar och sådant. Finliret gör de själva nu när de har tid att vara hemma.

Näthandelsboomen har gjort att Zetas nyss behövt nyanställa tre personer som packar varor.

– Jag är glad att kunna bidra med fler arbetstillfällen, säger Victoria Skoglund.

Den stora trenden är ätbart. Redan förra året kunde både Zetas och kollegerna på Stuvsta handelsträdgård konstatera att det rådde brist på fruktträd. Victoria Skoglund rabblar upp fler populära produkter:

– Jordgubbsplantor, smultron… ja, även traditionella bärbuskar som länge nästan ansetts lite töntiga som krusbär och vinbär.

Lars Carlsson fyller i:

– Det började egentligen redan före pandemin. Nu kan vi inte ens köpa in fruktträd och -buskar. Det är rensopat hos odlarna och det går liksom inte att skynda på, utan det tar två tre år för träd och två år för buskar att växa.

En annan trend är klimatsmart: Giftfritt, ekojord etcetera. Helt enkelt en annan medvetenhet om hur man odlar, inte bara vad.

Sedan har Victoria Skoglund även en lokal spaning:

– Persikoträd verkar vara hett i Huddinge – och bokashihinkar.

Även om näthandeln ökat mest vallfärdar hemmajobbarna även till trädgården vid Kungens kurva. De kommer betydligt mer utspritt över dagen, gärna vid lunchtid eller vid öppning.

– De tror nog att det ska vara mindre folk då, men det är det inte! säger Victoria med ett skratt.