oger Höglund beskriver det som sin mission under de senaste åren – att skapa en medvetenhet och förståelse för att ett starkt varumärke i grunden består av vad kommunen faktiskt kan erbjuda medborgare, besökare och företag – snarare än kommunikation.

– Vad vi säger om Huddinge och vad vi berättar om Huddinge är såklart jätteviktigt, och en viktig del av ett varumärkesbygge. Men kärnan i varumärkesbygget är hur vi utför vår service – vad är det för skolor vi har, hur sköter vi våra vägar, hur ser underhållet ut, hur ser bemötandet ut när man kontaktar kommunen. Det är massvis av saker där som bygger bilden av Huddinge som plats, säger Roger Höglund.

Vad arbetar du med i dag när det gäller bilden av Huddinge?

– Vi tog fram en varumärkesplattform för ett antal år sedan, och i den slog vi fast att vi vill att Huddinge ska vara känt för tre saker: en starknaturkommun, att vi ska uppfattas som en före-tagarvänlig kommun, och det tredje att vi ska uppfattas som en kommun där det sker en stark utveckling – att vi ligger i framkant på mångaolika håll, säger Roger Höglund.

När det gäller företagarvänlighet menar Huddinges kommundirektör Camilla Broo att service är en nyckel till framgång.

Hur arbetar kommunen idag för att stärka bilden av Huddinge som en företagarvänlig kommun? 

– Det handlar mycket om att stärka vårt interna arbete så att vi gör det lätt att vara företagare i Huddinge kommun. Man kan säga att vi arbetar utifrån tre perspektiv, invånarperspektivet, företagarperspektivet samt besökarperspektivet.Tillsammans skapar de en helhet som gör kommunen attraktiv att bo, besöka samt att vara verksam i. Om vi levererar bästa tänkbara service så kommer det ge positivt avtryck i bilden av Huddinge som en företagsvänlig kommun, säger kommundirektör Camilla Broo.

Ser du några områden som särskilt viktiga att fokusera på, för att den bilden ska stärkas i framtiden?

– Vi som kommun måste öka våra ansträngningar att se företagarnas och invånarnas behov bättre. Utifrån det blir det viktigt att prioriteraresurser så att vi jobbar med rätt saker på rätt sätt. Vi är nu mitt inne i den processen, och jag är övertygad om att vi i Huddinge kommunsuccessivt kommer bli allt bättre i vår service och vårt tjänsteerbjudande, säger Camilla Broo.

Roger Höglund berättar att i de mätningar som kommunen gjort gällande Huddingebilden så ser han utvecklingsmöjligheter för att i framtiden vässa bilden av Huddinge ytterligare.

Vad ser du för utmaningar eller möjligheter för att i framtiden vässa bilden av Huddinge för att passa företag och investerare?

Man måste borra i den frågan och jag har inte svar rakt över disk. Jag har hört många saker över årens lopp – att vi kanske inte är en naturlig plats för kontorsmarknaden eller för större producerande företag, och så vidare, säger Roger Högund och fortsätter,

– Men vi kanske behöver bli duktigare på att förstå vad det är vi ska sälja – vad är det Huddinge ska erbjuda utåt? Jag tror vi behöver förstå det bättre för att faktiskt kunna profilera kommunen lite vassare. w)