Coronautbrottet förde med sig helt nya vanor och många började pendla på två hjul. Joakim Stenberg, vd för intresseorganisationen Cykelbranschen, säger att branschen såg ett trendbrott för första gången på länge 2020: plus 4,6 procent i införsäljning. Handlare han varit i kontakt med talar om omkring 30 procent fler sålda cyklar. Den stora differensen förklarar han med att många hade stora lager som de tömde.

Mika Morén på Moréns cykel i centrala Huddinge gissar att försäljningen har gått upp 10-15 procent under pandemin. 

– Förra året sålde vi slut på det vi hade. När det blev stopp i produktionen i Kina försköts allt. Så det vi får in nu i vår beställde vi i augusti och nu vill de att vi ska beställa för 2022, säger han. 

– Vissa modeller, som svenska Pilen, ligger kvar på båten.

Båten han syftar på är det 400 meter långa fartyget som i mars fastnade i Suezkanalen.

Att elcyklar är heta framhåller både Mika Morén och Anders Joelsson,butikschef på XXL i Kungens kurva. Så det har Moréns satsat på. Liksom standardmodeller och lådcyklar.

– Vi har riktat in oss på en köpstark grupp och skalat bort mountain-bikes och racercyklar, det köper folk på nätet. Personligen kan jag tycka att det är lite tråkigt, säger Mika Morén vilket är lätt att förstå med tanke på att hans farfar var framgångsrik landsvägscyklist. 

För en större aktör som XXL är det lättare. Anders Joelsson tackar sina ”extremt duktiga inköpare”.

– Jag har pratat med konkurrenter som får leveranser jättesällan. Här rullar det in fler gånger i veckan och de säljs direkt. Köpprocessen har blivit kortare. Många är mer pålästa och går inte hem och funderar, utan slår till med detsamma, säger han.

Han påpekar samtidigt att de har samma utmaning som de flesta i och med att fabrikerna i Kina har stängt ner i omgångar.

– Väntetiden på Shimano-reservdelar har till exempel ökat en hel del. I normala fall kan vi få dem på två dagar. Jag fick själv lite panik eftersom jag tävlar i triathlon och bakväxeln gick sönder. Som tur var kunde jag bara uppdatera den.

När det gäller begagnat är den positiva trenden minst lika tydlig. Easy Recycling i Masmo hade knappt två heltider för ett år sedan. I dag är de fyra, en deltid och sju, åtta sommar-jobbare. Innan året är slut räknar grundaren Bill Thernström med fem eller sex heltidsanställda. Och just nu har de en ansökan om bygglov för en ny verkstad som väntar på att beviljas. Vid årets första loppis såldes omkring 500 cyklar. Förra året kom de, enligt Bill Thernström, upp i 5000–6000 plus flera tusen på export.

– Vi har ett rekordstort lager, säger han. Inflödet ökar för varje år och vi säljer alltid slut. Förra året i april var det lite nervöst när pandemin var ganska ny. Då hade vi inga regler för hur många vi tog in, utan gick på vad som var rimligt. Nu har vi 150 som tak.

För att möta efterfrågan – och tömma lagret – hoppas de kunna köra loppis varje helg juni ut.