Vår och sommar betyder högsäsong för företag inom trädgård och odling, och att många dessutom spenderade årets semester på hemmaplan gjorde att Zetas i Kungens kurva såg en ökadefterfrågan på sina produkter.

– Då tänkte jag på vilka företag det var som hade det jobbigt, och om man kunde samarbeta på något sätt. Jag läste mycket om hur taxibolagen tappat stor del av sin omsättning, och då tänkte jag att vi kanske kunde samarbeta utan att det skulle ta för lång tid att komma igång, säger Victoria Skoglund.

Sagt och gjort. ­ Inom en vecka var samarbetet med Taxi Stockholm igång och taxibilar lastade med växter rullade ut till Zetas kunder runt om i Stockholm.

– Det gick jättebra, det var ett jättefint samarbete utan några problem alls egentligen. Alla företag blir ju tagna på sängen,och tvungna att tänka kreativt för att lösa situationen för att verksamheten ska kunna fortsätta.

Victoria tror att företagare kan behövase utanför sin egen bransch och hitta samarbeten för att hålla igång sin egen verksamhet, och andras, under kriser likt corona.

– Vi kommer nog att få se fler och fler samarbeten efter en sån här chock som vi har befunnit oss i, man är tvungen att tänka till och hjälpas åt, säger hon.

I och med höstens intåg går Zetas ini lågsäsong, men att återuppta samar-betet med taxibolag i framtiden är något Victoria ser som möjligt.

– Jag tycker att det finns något sympatiskt över att flera har samarbetet i en kris också. Man blir ju väldigt ödmjuk i sitt företagande när sånt här händer säger Victoria och tillägger,

– Jag tror det är viktigt att inte fallaoffer i en kris, utan försöka att tänka om och tänka nytt. Att se om man kan anpassa sin verksamhet in i någon annans verksamhet, fast det är två skilda världar.