#ettsthlm

Hur ska det bli? ”Att bygga ihop områden med olika socioekonomi är bra. Men det kommer med ett pris”, säger Isak Lindstrand, som ser bron från sin balkong i Stora Ursvik. Foto: Petter Beckman/Mitt i

Bron till Rinkeby sänker priset på hans lägenhet

Närheten till Rinkeby gör de nybyggda bostadsrätterna svårsålda. Nya bron över Ulvsundavägen ska minska det sociala avståndet, hoppas kommunen. – Det kräver nog mycket jobb, säger Isak Lindstrand, med balkong på Ursvikssidan.

  • Publicerad 12:13, 3 apr 2021

De som tagit sig därifrån vill nog att det ska vara en skillnad, inte att det ska byggas ihop.

Från Isak Lindstrands balkong i Stora Ursvik, Sundbyberg, är det 330 meter till Rinkeby. Miljonprogramsområdets vita skyline täcker en stor del av horisonten på andra sidan Ulvsundavägen.

– På kvällarna ser jag blåljuset från polisutryckningarna och jag hör helikoptrarna. Inte så kul såklart, men det känns ändå hoppfullt att se hur de jobbar mot kriminaliteten, säger Isak.

Den nybyggda bron över motorleden är inte officiellt öppnad men används allt oftare av fotgängare från både Ursvik och Rinkeby som enkelt kliver runt staketen.

Men Isak Lindstrand har inte varit på andra sidan på två år.

– Det finns inte så mycket gemensamt, fast man bor så nära, säger han.

Därför har bron mellan Rinkeby och Ursvik inte öppnat

Nära grannar. Med den nya bron tar det fem minuter att gå från Stora Ursvik till Rinkeby Foto: Petter Beckman

Den nya, snabbt växande stadsdelen Stora Ursvik beskrivs av kommunen som socioekonomiskt ganska enhetlig – det kostar att bo i nyproduktion – samtidigt som de boende har bakgrund i många olika länder.

Många som flyttar in jobbar i IT-branschen i Kista, berättar en mäklare.

Station för tvärbanan

Själv växte Isak upp i radhus i gamla Ursvik inte så långt bort, utbildade sig till kock och köpte sin bostadsrätt för fyra år sedan – 35 kvadrat med fri utsikt och balkong mot solnedgången.

Nedanför Isaks balkong pågår nu den bullriga pålningen för nästa stora etapp som ska ge ytterligare 3 500 lägenheter, ett torg och station för tvärbanan.

– Det är först när tvärbanan och torget är klara som bron ska öppnas, förklarar Linda Elmqvist på Sundbybergs stad, strateg för social hållbarhet.

Känslomässig koppling

Hon berättar hur den nya bron är tänkt att länka ihop stadsdelarna och ge nya möjligheter till samspel och sociala möten.

– Vi har också velat lägga en grund för den känslomässiga sammanlänkningen genom att bjuda ihop invånare från båda områdena att delta i planeringen av de nya parkerna, säger Linda Elmqvist.

I bruk. Bron används redan av en och annan fotgängare som enkelt kliver runt avspärrningarna. Foto: Petter Beckman

Isak Lindstrand tycker att tanken låter vettig, men tror mer på gemensamma fotbollsturneringar och utbyte mellan ungdomsgårdar.

– Man får nog jobba ganska hårt för att få Rinkeby att känna sig inkluderade i Ursviks parker. Man ska inte heller flagga för problem som ännu inte finns och bygga in fördomar om att skillnaderna är så stora, säger han.

Att binda samman områden med olika socioekonomi är bra, tycker Isak.

– Men det kommer också med ett pris. Jag vet att en del här är oroliga för att kriminaliteten ska öka och att bostadspriserna ska sjunka. Min lägenhet kan nog vara värd mindre idag än när jag köpte den. Jag vet en som sålde nyligen med förlust.

Ny mark. 3 500 fler lägenheter, torg, parker och tvärbanestation ska byggas framför Isaks balkong. Foto: Petter Beckman

En mäklare som just avslutat en försäljning i närheten bekräftar, men vill inte ha med sitt namn:

"Ganska svårsålt"

– Det har varit ganska svårsålt i Ursvik. Man får ha många visningar och det blir ofta ”accepterat pris”, lägre än i annonsen. Den senaste gick för 200 000 kronor under vad säljaren själv betalade för ett år sedan, säger han.

Vad är förklaringen?

– Det är flera olika faktorer. En är att det finns många spekulanter som inte tycker om bron till Rinkeby. De backar när de får klart för sig hur nära det är dit.

– Sen finns det de som tagit sig bort från Rinkeby. De vill nog att det ska vara en skillnad, inte att det ska byggas ihop, gissar jag.

Statistik från Hemnet visar samtidigt flera exempel på lägenheter i området som stigit i pris. Det är framförallt smålägenheterna som är svårsålda, vilket gäller generellt i Stockholms nybyggda områden.

Andra perspektiv

Linda Elmqvist på Sundbybergs stad kommenterar:

– Vi såg i varumärkesundersökningar vi gjorde 2015 att den här oron för bron finns bland vissa. Individens upplevelse av otrygghet är ofta väldigt sann för individen.

– Det vi kan göra är att lyfta fram fakta och skapa forum för samtal där man kan få nya eller vidgade perspektiv, säger hon.

Mitt i:s läsare kluvna till blandade bostadsområden

Trygghet och schyssta grannar lockar till Täby

Ursviks Allé. En helt ny stad har vuxit fram de senaste åren.

20 000 nya bostäder

#EttSthlm diskuterar i en artikelserie hur våra val på bostadsmarknaden påverkar den sociala uppdelningen i Stockholm. Läs tidigare delar på mitti.se/ettsthlm

Stora Ursvik är en ny stadsdel i nordvästra Sundbyberg som vuxit med 200 nya bostäder om året sedan första inflytten 2007.

Området innehåller alla slags bostadstyper och en varierad arkitektur. Cirka 30 procent är hyresrätter.

2030 ska allt stå klart med 8 500 bostäder och uppemot 20 000 invånare. Tvärbanan blir klar 2022.

Visa merVisa mindre

Vad tycker du om att Rinkeby och Stora Ursvik kopplas ihop?

Anette Lundgren, Stora Ursvik, med Zilvinas Tamulevicius

Anette Lundgren, Stora Ursvik, med Zilvinas Tamulevicius

– Bron blir jättebra, så att det inte blir så segregerat. Jag är uppvuxen i Tensta, är själv finsk och mina vänner kommer från olika länder. Här i Stora Ursvik känner jag igen mig, efter att ha bott 20 år i en villa i Täby.

– Hur man får Ursvik och Rinkeby att funka ihop? Jag tror bara man får ha ett öppet sinne. Alla är vi ju människor.

Cafer Cigal

Cafer Cigal, Rinkeby, driver grillkiosken vid brofästet

– Jag har aldrig varit i Stora Ursvik, men jag känner flera som bor där. Alla turkar i Rinkeby har flyttat, de har köpt lägenheter i Ursvik, Bromsten, Järvastaden eller Kista. Om de öppnar bron, då sänks priserna, säger de.

– Men för oss blir det säkert bättre, vi får nära till tvärbanan. Och kanske fler kunder som köper hamburgare, haha.

Miriam Nababi med sönerna Nathan och George

Miriam Nababi, Rinkeby, med sönerna Nathan och George

– Det blir jättebra med bron, då kan jag lättare hälsa på min kusin som har köpt en lägenhet i Stora Ursvik. Och de kan komma hit och handla, för de har nästan inga affärer där.
– Det blir bra också att det blir mer blandning av olika människor. De som är oroliga får väl komma hit och se att det inte är så farligt här. Vi är människor, som de.