"65:an är en riktig sightseeinglinje som nu hotas av utglesning - sämre för dem som ska till/från Hornsberg (mycket folk kliver på och av vid T-banan) och skral kontakt med Fridhemsplan", skriver "Birgitta". Foto: Mikael Andersson/Genrebild

"SL gör det ännu sämre för oss"

SL gör det sämre och sämre för oss i Fredhäll, menar insändarskribenten Birgitta med anledning av de nya förslagen till tidtabelländringar.

  • Publicerad 12:57, 11 maj 2020

Det här är en debattartikel/insändare på Mitti. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

"65:an är en riktig sightseeinglinje som nu hotas av utglesning - sämre för dem som ska till/från Hornsberg (mycket folk kliver på och av vid T-banan) och skral kontakt med Fridhemsplan.

Boende protesterar mot bussförändringar i Hornsberg

Sen 62:an drogs in har förbindelserna för oss i Fredhäll bara försämrats. Vi förlorade en direktlinje från City/Tegelbacken/Fridhemsplan med ändhållplats i Fredhäll där det gick lätt att invänta bussen, med en relativt hygglig turtäthet.

Så kan Kungsholmens bussar ändras

61:an 'ersatte' med en helt annan sträckning, en omvägslinje som gör kringelikrokar från Ruddammen via Odenplan med en extratur via Kungsholmstorg och ner till Pontonjärgatan för att sen gå vidare till Fridhemsplan (knökfullt därifrån innan corona) och till Fredhäll.

Där har vi fått en ren avstigningshållplats på Frödingsvägen (inget regnskydd eller bänk) där bussen sen kör runt kvarteret och inte stannar vid f d ändhållplatsen där vi annars kunnat stiga på om vi ville till Kristineberg eller Hornsberg. Turtätheten som var dålig från början har ytterligare glesats ut.

Tänk om, SL!"

Birgitta