Organisationen Rätten till utbildning består av flera engagerade föräldrar och invånare. I en debattartikel skriver de att den grönblå majoriteten behöver säkra finansieringen för gymnasieskolans särskilda stöd likt som vi gjort för grundskolan. Jag delar deras syn.

https://www.mitti.se/debatt/debatt-vara-barn-har-ocksa-ratt-till-utbildning/repvbB!bUsrb6JuZFlzPQEzvMQjQ/

Undervisning med specialpedagogisk verksamhet på nationella program vänder sig till elever med NPF-diagnoser, inlärningssvårigheter och/eller psykosocial problematik. Denna verksamhet finns i såväl kommunala som fristående gymnasieskolor och är avgörande för att alla stockholmare ska få möjlighet att springa ut i vuxenlivet med de kunskaper de behöver.

Nå sin fulla potential

Nu införs ett strukturbidrag på 145 000 kr för varje gymnasieelev/år i specialpedagogisk verksamhet. Förstärkningen är en del av stadens historiska satsning på det särskilda stödet. I Stockholms skolor ska alla elever ges det stöd eller de utmaningar de behöver för att nå sin fulla potential.

https://www.mitti.se/nyheter/vandningen-staden-har-hittat-ett-satt-att-finansiera-resursgymnasier/repvch!uSa8jCHzjCxCkQEM8tLJfQ/

Stockholm påbörjade en omfattande utbyggnad av skolans särskilda stöd för snart två år sedan i grundskolan. Skolorna ska införa små undervisningsgrupper och varje stadsdel ska ha minst en resursgrupp för elever med mer omfattande behov av stöd.

Goda förutsättningar

Vi har infört en peng om 75 000 kronor för varje elev som går minst 75 % av sin skolgång i en särskild undervisningsgrupp. Detta kombinerat med en av landets högsta skolpeng, om ca 100 000 kronor, ger Stockholms kommunala och fristående skolor mycket goda förutsättningar att ge alla elever det stöd de behöver.

I Stockholm ska fler elever lämna grundskolan med godkända betyg och fler gymnasieelever ta studenten.