I Coronapandemins spår har diskussionen om äldreomsorgen kommit allt högre upp på den politiska dagordningen. Detta gäller inte minst hemtjänsten, som Corona­kommissionen konstaterat vara i behov av stora förbättringar.

Som kristdemokrat välkomnar jag att äldreomsorgen och dess utmaningar fått större uppmärksamhet i den offentliga debatten, liksom att det lett till en samhällelig kraftsamling med nya och unika förutsättningar till handling.

I Stockholms stad påbörjar vi i den styrande majoriteten därför ett stort förändringsarbete i hemtjänsten, genom att skärpa kvalitetskraven på hemtjänstutförarna samtidigt som vi gör historiskt stora budgetsatsningar.  

Inte över en natt

Till skillnad från mina politiska motståndare menar jag att hemtjänstens utmaningar varken bottnar sig i huruvida den är offentlig eller privat eller om skatten är låg eller hög. Hemtjänstens utmaningar är snarare av strukturell karaktär och kommer därför ta tid att åtgärda.

Ett outbildat vårdbiträde blir inte undersköterska över en natt, att lära sig svenska tar tid, och att minska behovet av timavlönad personal kräver ett långsiktigt förändringsarbete. Medan det förra styret inte gjorde tillräckligt för att komma tillrätta med dessa problem, genomför vi i den nuvarande majoriteten flera viktiga förändringar.

Viktigaste förändringarna

En av dessa är att vi nu skärper kraven i de avtal som kommunen har med hemtjänstutförarna.  De viktigaste förändringarna är:

✔ Högre krav på andelen utbildad personal i form av undersköterskor och vårdbiträden. 

✔ Skärpta språkkrav i svenska för all personal. Detta är inte minst en viktig fråga för den äldres säkerhet och trygghet. 

✔ Hemtjänstutförare uppmanas att så långt det är möjligt ha fast anställd personal. En minskad andel timavlönade bidrar till ökad personalkontinuitet och trygghet för både den äldre och personalen. 

✔ Det tillåtna avståndet från hemtjänstens kontor till den äldre kortas. På så sätt slipper personalen långa restider mellan de äldre och tillåts därmed fokusera på att utföra sitt omsorgsuppdrag. 

✔ All hemtjänstpersonal garanteras regelbunden reflektionstid. Inom hemtjänsten är personalen ofta ute på uppdrag en och en, och därför behövs tid för personalen att i grupp återkommande reflektera över arbetet. 

✔ Nya kompetenskrav på hemtjänstens demensteam införs i syfte att säkerställa en god demensvård.

✔ En krisklausul införs mot bakgrund av pandemin där krav ställs på hemtjänstutförare att dela med sig av skyddsmateriel vid extraordinära händelser. 

Genom att kombinera högre krav med bättre ekonomiska förutsättningar kan vi avsevärt förbättra hemtjänstens kvalitet. Därför gör vi för andra året i rad en rekordstor satsning på hemtjänsten om 132,7 miljoner kronor. Med denna satsning skapar vi möjligheter för hemtjänstutförarna att nå upp till de nya krav som ställs.

Med förnyad kraft

Dessa åtgärder är bara några av de förändringar som den nuvarande majoriteten gör för att hemtjänsten ska bli ännu bättre. Kristdemokraterna har alltid månat om äldreomsorgen och gått i bräschen för att utveckla den.

I ljuset av att de politiska förutsättningarna för handling har förändrats i och med pandemin, fortsätter vi med förnyad kraft vårt arbete för en god och värdig äldreomsorg i Stockholm.