Utanför ICA. En bil med företagslogga står med öppen dörr på parkeringsplatsen. Föraren röker och tittar ned i sin mobil. Efter några minuter kommer en person bärande på kassar, packar in dem och sätter sig på passagerarsidan. Dörrarna stängs och bilen kör iväg. Föraren lät motorn vara i gång under tiden partnern handlade.

Vid skolan. En pappa står och pratar med två pedagoger. Vi öppnar grinden, dottern parkerar sin cykel i cykelstället, vi kramas hej då, vinkar och dottern springer in till sitt klassrum. Jag sätter mig på min cykel för att rulla vidare ner till pendeltågstationen.

Pappan står fortfarande och pratar med pedagogerna. Hans företagsbrandade pickup står några meter därifrån med motorn igång. Avgaslukten har lagt sig över skolgården.

Motorn är igång

På väg till förskolan. Barnen undrar varför det ryker om skåpbilarna som står parkerade hos grannen. När vi kommer fram till förskolan har de slutat fråga. Det ryker om de flesta bilar som står parkerade den här kalla morgonen. Trots att de inte kör.

En taxichaufför gör en hjälteinsats och hjälper en gammal dam ned för trapporna i hyreshuset, ut genom porten och in i bilen. Motorn är i gång.

En lastbil står och väntar medan en grävskopa lastar söndersprängt berg på flaket. Sonen undrar varför lastbilens motor brummar trots att den står stilla. Jag kan inte svara.

Max en minut

När jag själv var liten kunde man överallt se skyltar där det stod ”tomgångskörning max en minut”. Nu kan jag inte minnas när jag senast såg en sådan skylt. Detta trots att vi i dag är mer medvetna om – och mer drabbade av – klimatkrisen som har orsakats bland annat av människans utsläpp från fossila bränslen i våra bilar och lastbilar. 

Nu när vädret blir kallare går vi över i högsäsong för tomgångskörning. Då tror jag det är dags för kommunerna i Stockholm att sätta upp sina tomgångskörningsskyltar igen. Många privatpersoner verkar behöva påminnelsen. 

Används i ett yrke

Men det kanske mest upprörande är att så många av de tomgångskörande bilar jag noterar dagligen – de som sprutar ut klimatförvärrande koldioxid helt i onödan – är bilar som används i ett yrke. Taxibilar, lastbilar, skåpbilar med företagslogga, budbilar.

De här företagen skadar aktivt sitt varumärke genom att inte prata med sina anställda om den kanske lägst hängande frukten i klimatarbetet: stäng av motorn när du inte rullar. Det är en klimatgärning även om era förare kör på el eller förnybara drivmedel.

Mänsklighetens existens

Klimatkrisen är det största hotet mot mänskligheten på många hundra år – kanske någonsin. Den är inte en miljöfråga som bara rör de som bryr sig om fågelarter, bevarandet av lavar eller den biologiska mångfalden i skogen. Löser vi inte klimatkrisen är i värsta fall mänsklighetens existens – och i bästa fall människans utbredning – högst osäker inom bara några generationer.

Kommer vi i Sverige kunna klara vår matproduktion när grödor som vi är vana att äta inte längre går att importera eller odla i vårt förändrade klimat? Var kommer vi kunna bo när extremväder blir allt vanligare, skogsbränder och översvämningar som vi alldeles nyligen har sett i Gävle till exempel?

Integrera klimatarbetet

Att bevara människans möjlighet att fortsätta bo på den här planeten – och i Sverige, och i Stockholm – borde vara högsta prioritet för alla de företag som får 100 procent av sina inkomster från just människor. De företag i Stockholm som bryr sig det minsta om de här intäkterna behöver integrera klimatarbetet i sitt ledarskap och i sin kommunikation till omvärlden. 

Där är era synliga bilar en viktig, tydlig och enkel kanal att använda.